Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
تاریخ طراحی گرافیک، فقط تاریخی از بیان فرهنگی که منعکس کننده آنچه مردم در طول یک دوره زمانی خاص فکر میکردند، نیست ، بلکه این که آنها چه احساسی داشتند، هم هست. این که آیا شما در مورد توسعه طراحی کنجکاو هستید یا به دنبال الهام گرفتن از خلاقیتهای خود هستید، واژگان بصری خود را در این معرفی جامع به تاریخچه طراحی گرافیک گسترش دهید. مربی Sean Adams، که مدیریت بایگانی تاریخی AIGA - بزرگترین مجموعه تاریخ طراحی گرافیک در جهان - را اداره میکند، بر روی نحوه و شخصیتهای هر جنبش طراحی تمرکز میکند، و جزئیات و پیشرفت و تکامل سبکها، تکنیکها و ژانرهای خاص را نشان میدهد.
او با شروع در دوران ویکتوریا، نیاز به طراحی در تبلیغات عصر صنعتی، استفاده از طراحی گرافیک را به عنوان تبلیغات در طول دو جنگ جهانی و ظهور Bauhaus school با نفوذ بسیار زیاد، را بررسی میکند. او به توسعه پوستر، عنوان فیلم، مجله و طراحی جلد آلبوم توجه میکند. رابطه در حال تغییر بین طراحی و تایپوگرافی. نقش و طراحی گرافیک در حرکات هنری مختلف، از Art Nouveau گرفته تا موج جدید. با مبانی تاریخچه طراحی گرافیک شروع کنید و قدرت تصاویر را کشف کنید.
نمونه ویدیوی آموزشی ( فایلهای زیر نویس جدا از فیلم است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
00 مقدمه
_ | 00_01 خوش آمدید
01 1880-1912
_ | 01_01 تبلیغات ویکتوریا
_ | 01_02 پوستر از جنس چوب
_ | 01_03 La Belle quepoque
_ | 01_04 آرت نوو
_ | 01_05 هنر و صنایع دستی
_ | 01_06 پوستر آلمانی
02 1912-1930
_ | 02_01 تبلیغات جنگ جهانی اول
_ | 02_02 انقلاب شوروی
_ | 02_03 آوانگارد اروپا
_ | 02_04 د استجل
_ | 02_05 Bauhaus: قسمت اول
_ | 02_06 باوهاوس: قسمت دوم
_ | 02_07 تایپوگرافی جدید
03 1930-1950
_ | 03_01 سن عالی پوسترها
_ | 03_02 مجله آمریکایی
_ | 03_03 مدرنیسم آمریکایی
_ | 03_04 جنگ جهانی دوم: قدرت محور
_ | 03_05 جنگ جهانی دوم: قدرتهای متفقین
04 1950-1965
_ | 04_01 خوش بینی پس از جنگ
_ | 04_02 استعاره ذوب شده
_ | 04_03 مدرسه نیویورک
_ | 04_04 تایپوگرافی سوئیس
05 1965-1975
_ | 05_01 هویت سازمانی آمریکا
_ | 05_02 اعتراض
_ | 05_03 Fillmore
_ | 05_04 التقاط گرافیکی تایپی
_ | 05_05 عصر طلایی طراحی آلبوم
06 1975-1990
_ | 06_01 طراحی ژاپنی
_ | 06_02 پانک و موج جدید
_ | 06_03 سیاتل کم تکنولوژی
_ | 06_04 پست مدرنیسم
07 1990-2014
_ | 07_01 انقلاب دیجیتال
_ | 07_02 مینیمالیسم
_ | 07_03 ورنی
_ | 07_04 تغییر ساحل غربی
08 نتیجه گیری
_ | 08_01 کجاست؟
00 Introduction
_ 00_01 Welcome
01 1880-1912
_ 01_01 Victorian advertising
_ 01_02 American wood-type posters
_ 01_03 La Belle Époque
_ 01_04 Art Nouveau
_ 01_05 Arts and Crafts
_ 01_06 German posters
02 1912-1930
_ 02_01 World War I propaganda
_ 02_02 The Soviet Revolution
_ 02_03 European avant-garde
_ 02_04 De Stijl
_ 02_05 The Bauhaus; Part one
_ 02_06 The Bauhaus; Part Two
_ 02_07 New Typography
03 1930-1950
_ 03_01 The great age of posters
_ 03_02 The American magazine
_ 03_03 American modernism
_ 03_04 World War II; Axis powers
_ 03_05 World War II; Allied powers
04 1950-1965
_ 04_01 Post-war optimism
_ 04_02 The fused metaphor
_ 04_03 The New York School
_ 04_04 Swiss typography
05 1965-1975
_ 05_01 American corporate identity
_ 05_02 Protest
_ 05_03 Fillmore
_ 05_04 Typographic eclecticism
_ 05_05 The golden age of album design
06 1975-1990
_ 06_01 Japanese design
_ 06_02 Punk and new wave
_ 06_03 Low-tech Seattle
_ 06_04 Post-modernism
07 1990-2014
_ 07_01 Digital revolution
_ 07_02 Minimalism
_ 07_03 Vernacular
_ 07_04 West Coast shift
08 Conclusion
_ 08_01 Where next
شان آدامز، بنیانگذار شرکت معروف طراحی AdamsMorioka است، او در Art Center تدریس می کند و برای مشتریانی مانند Adobe تدریس میکند.
شان آدامز، یک عضو تماموقت در کالج طراحی Art Center است. او یکی از شرکای موسس شرکت معروف، AdamsMorioka بود. او رئیس فعلی AIGA و تنها رئیس دو دوره AIGA در تاریخ ۱۰۰ ساله این سازمان است . آدامز سه بار در هیات ملی AIGA خدمت کردهاست و رئیس دانشگاه AIGA لسآنجلس بودهاست.
در سال ۲۰۱۴، آدامز مدال AIGA را دریافت کرد که بالاترین افتخار در این حرفه بود . او عضو AIGA و همکار کنفرانس بینالمللی طراحی در Aspen بوده است. آدامز نویسنده چندین ستون مجله و چندین کتاب پرفروش میباشد. او به عنوان یکی از چهل نفر از مهمترین طراحان در سطح بینالمللی در ID40 بشمار میرود و به عنوان یکی از ۱۰ طراح برجسته که امروزه با GDUSA کار میکنند ، ذکر شدهاست.
وبلاگ او، burningsettlerscabin، به طور منظم در لیست ۱۰ وبلاگ برتر طراحی در آمریکا است. آدامز یک نویسنده است که دورههای طراحی، نام تجاری و تاریخچه طراحی را برای lynda.com طراحی میکند. مشتریان آدامز شامل Academy of Motion Picture Arts and Sciences, Adobe, Gap, The Metropolitan Opera, Frank Gehry Associates, Richard Meier Associates, Nickelodeon, USC, Sundance و Disney بودند.