Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
در زمان تصدی Jeff Weiner به عنوان مدیرعامل در LinkedIn، این شرکت پایگاه عضویت خود را از 33 میلیون به بیش از 690 میلیون عضو افزایش داد، درآمد خود را از 78 میلیون دلار به بیش از 7،9 میلیارد دلار افزایش داد و تیم خود را از 338 به بیش از 16000 کارمند افزایش داد. در طول این دوره از رشد چشمگیر، او ارزشهای شرکت را توسعه داد و سازمانی ایجاد کرد که در آن به شفقت به عنوان یک خط پایین سالم، مورد احترام بود. در این دوره، او با استفاده از یک فریمورک سه بخشی از آگاهی، سنتز و الهام، توصیههای خود را در مورد آنچه که برای رهبر بزرگ لازم است به اشتراک میگذارد.
در مورد اهمیت حفظ آگاهی از خودتان، تیم تان، صنعت و جهان، به طور کلی اطلاعات کسب کنید. موضوع سنتز را جستجو کنید، که با توسعه چشم انداز و ارزشهای خود و با تمرکز بر مهمترین اولویتها به آن دست مییابید. بعلاوه، در مورد نقش الهام در رهبری، هم از نظر وفادار بودن به ارزشهای خود و هم ایجاد انگیزه در دیگران، بیاموزید.
نمونه ویدیوی آموزشی ( فایلهای زیر نویس جدا از فیلم است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
00 مقدمه
_ | 00_01 به انجمن خوش آمدید
01 آگاهی: خود
_ | 01_01 تماشاگر افکار خود باشید
_ | 01_02 دلسوزانه مدیریت کنید
_ | 01_03 بدانید که میخواهید چه کاری انجام دهید
_ | 01_04 بهینهسازی برای اشتیاق و مهارت
_ | 01_05 تولید خودآگاهی
_ | 01_06 سوالات بحث: خودآگاهی
02 آگاهی: تیم، شرکت و ماکرو
_ | 02_01 تیم خود را بسازید
_ | 02_02 اتاق خواندن
_ | 02_03 پویایی جلسه
_ | 02_04 آگاهی از شرکت
_ | 02_05 س questionsالات بحث: آگاهی تیم و شرکت
_ | 02_06 چشم انداز رقابتی
03 سنتز: چشم انداز ارزش ها
_ | 03_01 چشم انداز به مقادیر: چشم انداز
_ | 03_02 چشم انداز ارزش ها: مأموریت و ارزش پیشنهادی
_ | 03_03 چشم انداز مقادیر: مخاطبان را هدف قرار دهید
_ | 03_04 چشم انداز ارزش ها: استراتژی
_ | 03_05 چشم انداز مقادیر: اولویت ها
_ | 03_06 چشم انداز ارزش ها: اهداف
_ | 03_07 چشم انداز ارزش ها: فرهنگ
_ | 03_08 چشم انداز مقادیر: مقادیر
_ | 03_09 سوالات بحث: چشم انداز ارزش ها
04 سنتز: تمرکز (FCS)
_ | 04_01 کارهای کمتری بهتر انجام میشود
_ | 04_02 ارتباط برقرار کنید
_ | 04_03 سرعت
_ | 04_04 تراز پنج روزه
_ | 04_05 سوالات بحث: تمرکز کنید
05 سنتز: ابزارها
_ | 05_01 پرواز در ارتفاع مناسب
_ | 05_02 مدیریت زمان
_ | 05_03 انجمن ها
06 الهام: شفافیت و شجاعت
_ | 06_01 الهام
_ | 06_02 وضوح دید شما
_ | 06_03 شجاعت اعتقادات شما: اعتقادات
_ | 06_04 شجاعت محکومیت شما: ارزش ها
_ | 06_05 شجاعت محکومیت شما: همسویی
_ | 06_06 سوال بحث: ارزشهای شخصی
07 الهام: ارتباط موثر
_ | 07_01 برقراری ارتباط موثر: اصالت
_ | 07_02 برقراری ارتباط موثر: شفافیت
_ | 07_03 برقراری ارتباط موثر: تکرار
_ | 07_04 سوال بحث: آسیب پذیری در محل کار
08 الهام بخش: سخنرانی عمومی موثر
_ | 08_01 سخنرانی موثر: مخاطبان خود را بشناسید
_ | 08_02 صحبت موثر: مطالب خود را بشناسید
_ | 08_03 صحبت موثر: اشتیاق خود را بشناسید
00 Introduction
_ 00_01 Welcome to On Leadership
01 Awareness; Self
_ 01_01 Be a spectator to your own thoughts
_ 01_02 Manage compassionately
_ 01_03 Know what you want to accomplish
_ 01_04 Optimizing for passion and skill
_ 01_05 Generating self-awareness
_ 01_06 Discussion questions; Self-awareness
02 Awareness; Team, Company, and Macro
_ 02_01 Building your team
_ 02_02 Reading the room
_ 02_03 Meeting dynamics
_ 02_04 Awareness of company
_ 02_05 Discussion questions; Team and company awareness
_ 02_06 Competitive landscape
03 Synthesis; Vision to Values
_ 03_01 Vision to values; Vision
_ 03_02 Vision to values; Mission and value proposition
_ 03_03 Vision to values; Target audiences
_ 03_04 Vision to values; Strategy
_ 03_05 Vision to values; Priorities
_ 03_06 Vision to values; Objectives
_ 03_07 Vision to values; Culture
_ 03_08 Vision to values; Values
_ 03_09 Discussion questions; Vision to values
04 Synthesis; Focus (FCS)
_ 04_01 Fewer things done better
_ 04_02 Communicate
_ 04_03 Speed
_ 04_04 Five-day alignment
_ 04_05 Discussion questions; Focus
05 Synthesis; Tools
_ 05_01 Flying at the right altitude
_ 05_02 Time management
_ 05_03 Forums
06 Inspiration; Clarity and Courage
_ 06_01 Inspiration
_ 06_02 Clarity of your vision
_ 06_03 Courage of your convictions; Beliefs
_ 06_04 Courage of your convictions; Values
_ 06_05 Courage of your convictions; Alignment
_ 06_06 Discussion question; Personal values
07 Inspiration; Effective Communication
_ 07_01 Effectively communicating; Authenticity
_ 07_02 Effectively communicating; Transparency
_ 07_03 Effectively communicating; Repetition
_ 07_04 Discussion question; Vulnerability at work
08 Inspiration; Effective Public Speaking
_ 08_01 Effective speaking; Know your audience
_ 08_02 Effective speaking; Know your material
_ 08_03 Effective speaking; Know your passion
جف وینر مدیر عامل LinkedIn ، بزرگترین و قدرتمندترین شبکه تخصصی در جهان است.
جف در دسامبر 2008 به LinkedIn پیوست و تحت هدایت وی LinkedIn عضویت خود را از 33 میلیون به بیش از 467 میلیون افزایش داده ، درآمد سالانه خود را از 78 میلیون دلار به 3.7 میلیارد دلار افزایش داده و از 338 کارمند به بیش از 10 هزار کارمند تمام وقت در بیش از 30 دفتر در سراسر جهان، افزایش داده است. قبل از LinkedIn ، جف یک مدیر اجرایی در Accel Partners و Greylock Partners بود ، جایی که او به شرکت های پورتفولیوی در زمینه فناوری مشتری، مشاوره می داد و فرصت های جدید سرمایه گذاری را ارزیابی می کرد. پیش از این ، جف به عنوان معاون اجرایی بخش شبکه در یاهو فعالیت داشت ، مشاغلی که با بیش از 3000 کارمند سالانه 3 میلیارد دلار درآمد کسب می کرد و مسئولیت بسیاری از محصولات مصرف کننده و پیشرو در صنعت این شرکت را بر عهده داشت. قبل از پیوستن به یاهو! در سال 2001 ، جف بیش از شش سال را در کمپانی Warner Bros گذراند ، جایی که او به نظارت بر تلاش های آنلاین شرکت کمک کرد و برنامه کسب و کار اولیه را برای برادران وارنر آنلاین در سال 1994 تهیه کرد. علاوه بر LinkedIn ، جف در هیئت مدیره Intuit و DonorsChoose.org و هیئت مشاوران Venture for America و Boys and Girls Club of the Peninsula فعالیت می کند. او دارای B.S در رشته اقتصاد از دانشکده وارتون در دانشگاه پنسیلوانیا است.