Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
انتخاب آژانس بازاریابی مناسب به معنای یافتن بهترین مکان مناسب برای برند و فرهنگ شرکت شما است. استخدام یک آژانس از بین افراد زیادی که برای بیزنس شما رقابت میکنند، بسیار دلهره آور به نظر میرسد، اما مربی Dina Shapiro برای سهولت کار شما را در این روند دنبال میکند. او بهترین روشهای خود را برای آمادهسازی نیازهای شما، نوشتن درخواست پیشنهاد (RFP) و انتخاب نمایندگی مناسب به اشتراک میگذارد. درباره افراد مناسب برای مشارکت در تیم انتخاب، نحوه تصمیم گیری در مورد جبران خسارت و نحوه تنظیم انتظارات در حین تحویل با ایجاد یک تقویم و روند بررسی بازخورد اطلاعات کسب کنید. او در نمایندگیهای برتر سراسری کار کرده و روابط نمایندگی را در شرکتهای Fortune 500 مدیریت کرده است. از نکات وی برای شروع همکاری عالی بازاریابی بعدی خود استفاده کنید.
نمونه ویدیوی آموزشی ( فایلهای زیر نویس جدا از فیلم است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
00 مقدمه
_ | 00_01 خوش آمدید
01 درک جهان آژانس
_ | 01_01 کاری که آژانسهای بازاریابی دیجیتال انجام میدهند
_ | 01_02 نحوه کار یک آژانس بازاریابی دیجیتال
_ | 01_03 دیدگاه مشتری و آژانس
02 ابتدا داخل را آماده کنید
_ | 02_01 دلایل استخدام یک آژانس بازاریابی
_ | 02_02 نحوه جمع آوری تیم انتخاب آژانس
_ | 02_03 نحوه تهیه برنامه انتخاب آژانس
_ | 02_04 نحوه انتخاب آژانسها برای دعوت
_ | 02_05 نحوه همکاری در بین تیمهای خلاق
03 درخواست پیشنهاد (RFP) را بنویسید
_ | 03_01 برای تعیین انتظارات آژانس از ممیزی استفاده کنید
_ | 03_02 مزایای استفاده از درخواست پیشنهاد (RFP)
_ | 03_03 مواردی که باید در RFP گنجانده شود
_ | 03_04 چه مواردی باید در برنامه RFP گنجانده شود
04 جستجوی خود را شروع کرده و روند را اجرا کنید
_ | 04_01 مراحل بعدی تماس با آژانسها را یاد بگیرید
_ | 04_02 نحوه شروع مراحل انتخاب نمایندگی
_ | 04_03 چگونه گفتگوی مداوم را حفظ کنیم
05 نمایندگی خود را انتخاب کنید
_ | 05_01 نحوه ارزیابی آژانسهای بالقوه
_ | 05_02 چگونه پیشنهاد نمایندگی خود را ارائه دهیم
_ | 05_03 نحوه انتخاب انتخاب نمایندگی خود
06 قرارداد را امضا کنید و شروع کنید
_ | 06_01 نحوه نهایی کردن قرارداد و SOW
_ | 06_02 نحوه جبران خسارت به آژانس
_ | 06_03 بازخورد داخلی و خرید را مرور کنید
_ | 06_04 یک تقویم برای دامنه کار تهیه کنید
07 نتیجه گیری
_ | 07_01 مراحل بعدی
00 Introduction
_ 00_01 Welcome
01 Understanding the Agency World
_ 01_01 What digital marketing agencies do
_ 01_02 How a digital marketing agency works
_ 01_03 Client vs. agency perspectives
02 Prepare Internally First
_ 02_01 Reasons to hire a marketing agency
_ 02_02 How to assemble an agency selection team
_ 02_03 How to develop an agency selection schedule
_ 02_04 How to choose agencies to invite
_ 02_05 How to collaborate among creative teams
03 Write the Request for Proposal (RFP)
_ 03_01 Use an audit to set agency expectations
_ 03_02 Benefits of using a request for proposal (RFP)
_ 03_03 What to include in a RFP
_ 03_04 What to include in the RFP schedule
04 Begin Your Search and Run the Process
_ 04_01 Learn the next steps to contact agencies
_ 04_02 How to begin the agency selection process
_ 04_03 How to maintain ongoing dialogue
05 Select Your Agency
_ 05_01 How to evaluate potential agencies
_ 05_02 How to make your agency recommendation
_ 05_03 How to announce your agency selection
06 Sign the Contract and Get Started
_ 06_01 How to finalize the contract and SOW
_ 06_02 How to compensate the agency
_ 06_03 Review internal feedback and buy-in
_ 06_04 Develop a calendar for scope of work
07 Conclusion
_ 07_01 Next steps
دینا شاپیرو، یک استراتژیست و مدیر بازاریابی قبل از تاسیس شرکت خود، Yorkville بود.
دینا شاپیرو از بنیانگذاران و مدیر عامل شرکت مشاوره Yorkville است که برای کمک به رشد برند، ایجاد تیمهای بازاریابی با عملکرد بالا و استخدام کارکنان، آموزش بازاریابی کلاسی را به بهترین شکل ارائه میدهد. شرکت مشاوره او یک شرکت دارای مجوز WBENC است.
علاوه بر کار با مشتریان خصوصی، دینا به دانشگاه ملی بازاریابی ANA و دانشگاه New York University's M.S، مدرک کارشناسیارشد بازاریابی را تذریس میکند.
قبل از تبدیل شدن به یک مشاور، دینا یک استراتژیست تجاری و اجرایی بازاریابی یکپارچه در Fortune ۱۲۵ و آژانسهای برتر جهانی بود. او برنده چندین جایزه در رهبری، کمپین های یکپارچه برای علامت های تجاری و برندهای جهانی است.
او یک M.B.A از دانشگاه بوستون و یک کارشناسی در رشته اقتصاد از دانشگاه جرج واشنگتن دارد.
دینا همیشه با یک کنجکاوی و دیدگاه جدید به کسب و کار و نام تجاری نگاه می کند، تا مشتریان را از هر روز خود جلوتر ببرد و نگرش آنها را به ارتباطات جدید و مرتبط باز کند.
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اینکه چگونه ممکن است به شما کمک کند، به www.YorkvilleConsulting.com مراجعه کنید.