Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
قدرت Articulate Storyline 360 را باز کنید. ابزارها و تکنیکهای سطح بعدی را برای ساختن مهارتهای جذاب و تعاملی بیاموزید. در این دوره، مربی David Anderson به شما نشان میدهد که چگونه از ویژگیهای پیشرفته در Storyline 360 استفاده کنید تا شاگردان را در قلاب نگه دارید و از طریق آموزشی که ایجاد میکنید، یکپارچه حرکت کند. وی نحوه ساخت الگوهای سفارشی را با رنگها، قلمها و عناصر طراحی مورد نظر سازمان خود ایجاد کرده و آنها را با تیم خود ذخیره و به اشتراک میگذارد. در مرحله بعدی، بیاموزید که چگونه از متغیرها برای ایجاد تجارب یادگیری پویا و شخصی که با فعالیت یادگیرنده سازگار است استفاده کنید. همچنین میتوانید نحوه استفاده از انشعاب مشروط برای ایجاد آزمونها و سناریوهایی را که با پیشرفت کاربر شخصی سازگار هستند، شخصیتهای سفارشی برای ارائهها ایجاد کنید و ناوبری سفارشی را با نشانک گذاری ایجاد کنید. بعلاوه، چگونگی تنظیم اسلایدهای مقایسهای را که شاگرد پاسخها را با پاسخهای متخصص مقایسه میکند، و چگونگی تصادفی کردن سناریوها با متغیرها را بیاموزید.
نمونه ویدیوی آموزشی ( فایلهای زیر نویس جدا از فیلم است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
00 مقدمه
_ | 00_01 اقدامات پیشرفته در Articulate 360
_ | 00_02 آنچه باید بدانید
_ | 00_03 نحوه استفاده از فایلهای تمرینی
01 یک الگوی داستانی سفارشی بسازید
_ | 01_01 یک پالت رنگ سفارشی ایجاد کنید
_ | 01_02 فونتهای سفارشی را برای الگوی خود تعریف کنید
_ | 01_03 ظاهر بصری عناصر متن را کنترل کنید
_ | 01_04 اسلاید مستر را با عناصر طراحی خود سفارشی کنید
_ | 01_05 یک طرح اسلایدی سفارشی با متغیرهایی ایجاد کنید
_ | 01_06 اسلایدهای الگوی باقی مانده را ایجاد کنید
_ | 01_07 به عنوان یک الگوی سفارشی ذخیره کنید تا با تیم خود به اشتراک بگذارید
02 مقدمهای بر متغیرها
_ | 02_01 چرا از متغیرها در یادگیری استفاده میشود
_ | 02_02 سه نوع متغیر در Storyline
_ | 02_03 فرآیند سه مرحلهای برای استفاده از متغیرها
03 نام یک یادگیرنده را ضبط و نمایش دهید
_ | 03_01 قسمت ورود متن را ایجاد کنید
_ | 03_02 یک متغیر مرجع برای نمایش نام اضافه کنید
_ | 03_03 تأیید کنید نام درست است
_ | 03_04 برای اطمینان از وارد شدن نام از شرایط استفاده کنید
04 مسابقه انشعاب تطبیقی
_ | 04_01 اسلایدهای مسابقه را ایجاد و سفارشی کنید
_ | 04_02 برای پیگیری نمرات مسابقه، اسلاید نتایج اضافه کنید
_ | 04_03 برای محاسبه امتیازات شاگرد یک اسلاید توپی ایجاد کنید
_ | 04_04 بر اساس نمرات زبان آموزان شاخه مشروط را اضافه کنید
05 سناریوی انشعابات تطبیقی
_ | 05_01 سناریو و متغیرهای سفارشی را ایجاد کنید
_ | 05_02 اسلایدهای مسابقه را کپی کرده و متغیرها را به روز کنید
_ | 05_03 مجموع نقاط نمایش برای هر سناریو
_ | 05_04 نقاط را محاسبه کرده و شاخه منوط به شرط را اضافه کنید
06 شخصیت خود را انتخاب کنید
_ | 06_01 کار با شخصیتهای کتابخانه محتوا
_ | 06_02 برای ردیابی گزینههای شاگرد از متغیرها استفاده کنید
_ | 06_03 نویسهها را با حالتهای سفارشی ایجاد کنید
_ | 06_04 یک کاراکتر را بر اساس یک متغیر نمایش دهید
_ | 06_05 اصلاح وضعیتهای شخصیت
_ | 06_06 نکات و ترفندهای تولید
07 پیمایش سفارشی با نشانک گذاری
_ | 07_01 منوی سفارشی را با نمادهای پیشرفت تنظیم کنید
_ | 07_02 با دکمه صفحه اصلی، صحنهها و اسلایدهای نگهدارنده مکان را ایجاد کنید
_ | 07_03 برای هر ماژول متغیرهای سفارشی ایجاد کنید
_ | 07_04 برای ضبط پیشرفت شاگرد محرکهای مشروط را اضافه کنید
_ | 07_05 بازخورد اضافی را در سطح اسلاید نشان دهید
08 پاسخهای یادگیرنده را با توصیههای یک متخصص مقایسه کنید
_ | 08_01 اسلاید سناریو را ایجاد کنید
_ | 08_02 یک قسمت ورودی متن به اسلاید اضافه کنید
_ | 08_03 اسلاید مقایسه-کنتراست را تنظیم کنید
_ | 08_04 پیمایش اسلایدر را ایجاد کنید
09 سناریوهای تصادفی با متغیرها
_ | 09_01 متغیر عدد تصادفی ایجاد کنید
_ | 09_02 انشعاب شرطی اضافه کنید
_ | 09_03 زمینه دوره را تصادفی کنید
_ | 09_04 شخصیت دوره را تصادفی کنید
10 نتیجه گیری
_ | 10_01 مراحل بعدی
00 Introduction
_ 00_01 Advanced actions in Articulate 360
_ 00_02 What you should know
_ 00_03 How to use the exercise files
01 Build a Custom Storyline Template
_ 01_01 Create a custom color palette
_ 01_02 Define the custom fonts for your template
_ 01_03 Control the visual appearance of text elements
_ 01_04 Customize the slide master with your design elements
_ 01_05 Build a custom slide layout with placeholders
_ 01_06 Create the remaining template slides
_ 01_07 Save as a custom template to share with your team
02 Introduction to Variables
_ 02_01 Why use variables in elearning
_ 02_02 Three types of variables in Storyline
_ 02_03 Three-step process for using variables
03 Capture and Display a Learner`s Name
_ 03_01 Create the text-entry field
_ 03_02 Add a reference variable to display name
_ 03_03 Confirm the name is correct
_ 03_04 Use conditions to ensure the name is entered
04 Adaptive Branching Quizzes
_ 04_01 Create and customize the quiz slides
_ 04_02 Add a results slide to track quiz scores
_ 04_03 Create a hub slide to calculate learner scores
_ 04_04 Add conditional branching based on learners` scores
05 Adaptive Branching Scenarios
_ 05_01 Create the scenario and custom variables
_ 05_02 Duplicate the quiz slides and update variables
_ 05_03 Display point totals for each scenario
_ 05_04 Calculate the points and add the conditional branching
06 Choose Your Own Character
_ 06_01 Working with Content Library characters
_ 06_02 Use variables to track learner choices
_ 06_03 Create characters with custom states
_ 06_04 Display a character based on a variable
_ 06_05 Modifying the character poses
_ 06_06 Production tips and tricks
07 Custom Navigation with Bookmarking
_ 07_01 Set up the custom menu with progress icons
_ 07_02 Create placeholder scenes and slides with a home button
_ 07_03 Create custom variables for each module
_ 07_04 Add conditional triggers to record learner progress
_ 07_05 Show additional feedback at the slide level
08 Compare Learner Answers with an Expert`s Recommendations
_ 08_01 Create the scenario slide
_ 08_02 Add a text-entry field to the slide
_ 08_03 Set up the compare-contrast slide
_ 08_04 Create the slider navigation
09 Randomizing Scenarios with Variables
_ 09_01 Create the random number variable
_ 09_02 Add conditional branching
_ 09_03 Randomize the course background
_ 09_04 Randomize the course character
10 Conclusion
_ 10_01 Next steps
دیوید آندرسون، مدیر آموزش مشتری در Articulate است. دیوید ۱۸ سال تجربه elearning دارد.
تخصص دیوید شامل طراحی آموزشی، ایجاد دوره آموزشی، و توسعه مواد آموزشی میباشد. او دانش صنعتی وسیعی در زمینههای یادگیری ترکیبی، طراحی برنامهدرسی و ایجاد محتوای چندرسانهای دارد. او در کاربرد چندین سیستم مدیریت یادگیری مهارت دارد (LMSs) و در عمل تسهیل آموزش رهبری - هدایت (ILT)و آموزش مبتنی بر کامپیوتر (CBT).