Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
حقایق ساده تغییرات آب و هوایی شما را شگفت زده خواهد کرد. در این دوره، مربی Seth Godin و تیمی از ویراستاران و طراحان داوطلب، بیش از 30 نکته مهم را از Carbon Almanac، یک منبع کاملاً مشروح که توسط 1900 نفر در 91 کشور گردآوری شده است، پوشش می دهند. در این مرور سریع، بینش های مورد نیاز برای رهبری در مورد این موضوع مهم را کشف خواهید کرد. موضوعات شامل خطر زغال سنگ و اسطوره بازیافت پلاستیک است. در مورد مقرون به صرفه بودن انرژی خورشیدی خواهید آموخت. مقدار شگفت انگیز برق مصرف شده توسط بیت کوین؛ چگونه رشد راحتی همه چیز را تغییر داد. و خیلی بیشتر. بیشتر از همه، متوجه خواهید شد که این مشکل سیستمی در سراسر جهان به یک راه حل سیستمی نیاز دارد. شما باعث تغییر اقلیم نشدید و عادات شخصی شما برای حل آن کافی نیست. فرصت هایی برای رهبری، ارتباط و حتی سود وجود دارد. این دوره به شانس هایی اشاره می کند که باید وضعیت خود را تغییر دهیم، برابری و فرصت را در آغوش بگیریم و تأثیر بگذاریم.
نمونه ویدیوی آموزشی ( زیرنویسها جدا از ویدیو است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
[FARSI]
01 مقدمه
01-01 مقدمه
01-02 داوطلبان از بیش از 40 کشور
01-03 آب و هوا در مقابل آب و هوا
01-04 سالنامه کربن
02 کربن و حقایق آب و هوا
02-01 وسایل خانگی معمولی ساخته شده از کربن
02-02 زمین 10 سال فرصت دارد تا از آسیب های جبران ناپذیر جلوگیری کند
02-03 اکسون 40 سال پیش از تغییرات آب و هوایی اطلاع داشت
02-04 اثر گلخانه ای توسط مولکول ها ایجاد می شود
02-05 انرژی خورشیدی، باد و آب ارزان تر از سوخت های فسیلی است
02-06 انتظار می رود جمعیت حشرات افزایش یابد
02-07 ردپای کربن توسط صنعت نفت اختراع شد
02-08 انرژی زغال سنگ از هسته ای خطرناک تر است
02-09 بازیافت پلاستیک مفید نیست
02-10 ایمیل برق زیادی مصرف نمی کند اما بیت کوین مصرف می کند
02-11 موتورهای جستجو یک تن کربن می سوزانند
02-12 کارخانه های جذب کربن موفق بسیار کمی وجود دارد
02-13 تالاب های ساحلی مقادیر زیادی کربن را جذب می کنند
02-14 گوشت به طور گسترده توسط مالیات دهندگان یارانه پرداخت می شود
02-15 متان قدرتمندتر از دی اکسید کربن است
02-16 ضایعات مواد غذایی مسئول انتشار گازهای گلخانه ای
02-17 سود نقدی برای هر شهروند با مالیات بر کربن پرداخت می شود
02-18 پنج بانک بزرگ در سوخت فسیلی سرمایه گذاری کردند
02-19 چه می شد اگر انتشار کربن نامرئی نبود؟
02-20 اکو اضطراب چیست و چه کاری می توانید در مورد آن انجام دهید؟
02-21 ساختمان ها بیش از 40 درصد از کل انتشار کربن را ایجاد می کنند
02-22 تغییر به سمت انرژی های تجدیدپذیر سودآور است
02-23 رشد راحتی همه چیز را تغییر داده است
02-24 دمنده های برگ گازی بیشتر از یک خودرو کربن منتشر می کنند
02-25 پناهندگان آب و هوایی در حال حاضر وجود دارند
02-26 بهره وری ارزان ترین شکل انرژی است
02-27 هر روز 150 گیاه و حیوان در حال انقراض هستند
02-28 آب و هوای زمین در طول دهه ها اتفاق می افتد
02-29 تغییر آب و هوا در حال حاضر اتفاق می افتد
02-30 دریافت پمپ حرارتی می تواند با تغییرات آب و هوایی مبارزه کند
02-31 بسته بندی شیشه ای را می توان چندین بار بازیافت کرد
02-32 1ºC/1.8ºF برای بی ثبات کردن زمین کافی است
02-33 اقیانوس ها یک ریه آبی هستند که به زمین کمک می کند تا نفس بکشد
02-34 چهار عامل بیشتر مشکل تغییرات آب و هوا را تشکیل می دهند
02-35 هاب سوخت های فسیلی برای تولید انرژی های تجدید پذیر ایده آل هستند
02-36 دمای بالاتر باعث افزایش شیوع بیماری می شود
02-37 نزدیک به 100 شهر با هم در مورد تغییرات آب و هوا کار می کنند
02-38 مصرف کنندگان در سراسر جهان لباس ها را نصف مدت نگه می دارند
02-39 تولید گازهای گلخانه ای کمتر از آنچه زمین می تواند جذب کند
02-40 نقش صنعت شیر در انتشار گازهای گلخانه ای
02-41 انتشار خبر
[ENGLISH]
01 Introduction
01-01 Introduction
01-02 Volunteers from more than 40 countries
01-03 The weather vs. the climate
01-04 The Carbon Almanac
02 Carbon and Climate Facts
02-01 Common household items made of carbon
02-02 The earth has 10 years to prevent irreversible damage
02-03 Exxon knew about climate change 40 years ago
02-04 The greenhouse effect is caused by molecules
02-05 Solar, wind, and water power is cheaper than fossil fuels
02-06 Bug populations are expected to grow
02-07 Carbon footprint was invented by the oil industry
02-08 Coal power is more dangerous than nuclear
02-09 Plastics recycling isnt useful
02-10 Email doesn’t use much electricity but Bitcoin does
02-11 Search engines burn a ton of carbon
02-12 There are very few successful carbon capture plants
02-13 Coastal wetlands sequester huge amounts of carbon
02-14 Meat is massively subsidized by taxpayers
02-15 Methane is more powerful than carbon dioxide
02-16 Food waste responsible for greenhouse gas emissions
02-17 Cash dividends for every citizen paid for by a tax on carbon
02-18 The five biggest banks invested in fossil fuel
02-19 What if carbon emissions werent invisible?
02-20 What is eco-anxiety and what can you do about it?
02-21 Buildings cause more than 40% of all carbon emissions
02-22 Shifting to renewables is profitable
02-23 The growth of convenience has changed everything
02-24 Gas-powered leaf blowers emit more carbon than a car
02-25 Climate refugees exist already
02-26 Efficiency is the cheapest form of energy
02-27 150+ plants and animals are becoming extinct each day
02-28 The earths climate is happening over decades
02-29 Climate change is happening now
02-30 Getting a heat pump can fight climate change
02-31 Glass packaging can be recycled an endless number of times
02-32 1ºC/1.8ºF is enough to destabilize the Earth
02-33 The oceans are a blue lung that helps the earth to breathe
02-34 Four factors account for most of the climate change problem
02-35 Fossil fuel hubs are ideal for renewable energy production
02-36 Higher temperatures increase the spread of disease
02-37 Nearly 100 cities are working together on climate change
02-38 Worldwide consumers are keeping clothing half as long
02-39 Producing fewer greenhouse gasses than the earth can absorb
02-40 The milk industry’s role in greenhouse gas emission
02-41 Spreading the word
ست گودین یک کارآفرین ، نویسنده پرفروش و سخنران است.
علاوه بر راه اندازی یکی از محبوب ترین وبلاگ های دنیا ، او 20 کتاب پرفروش از جمله The Dip ، Linchpin ، Purple Cow ، The Practice و کتابهایی که باید نوبت شما باشد (و همیشه نوبت شماست) را نوشت. یکی از جدیدترین کتابهای وی ، این بازاریابی است ، یک کتاب پرفروش فوری در کشورهای جهان بود.
اگرچه او به دلیل نوشتن و سخنرانی مشهور بود ، ست همچنین دو شرکت تاسیس کرد: Squidoo و Yoyodyne (خریداری شده توسط Yahoo!).
در سال 2013 ، ست تنها یکی از سه حرفه ای بود که در تالار مشاهیر بازاریابی مستقیم شرکت کردند. در یک رویداد حیرت انگیز ، در ماه مه 2018 ، وی به تالار مشاهیر بازاریابی نیز راه یافت.