Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
طراحان وب میتوانند با استفاده از جاوا اسکریپت، مجموعه مهارتهای خود و چشم انداز کار را بهبود بخشند. این تنها زبان برنامه نویسی برای برنامه نویسی سمت کلاینت است - برای انجام کارهایی که تنها با HTML و CSS غیرممکن میشوند — و به طور فزایندهای برای برنامه نویسی سمت سرور نیز محبوب است. در این دوره برخی از کاربردهای اصلی و واقعی در JavaScript را برای JavaScript بیابید. دریابید که چگونه JavaScript را در مرورگر و در ویرایشگر کد بنویسید و سپس آن را مستقیماً برای استفاده در صفحه پرداخت فروشگاه قرار دهید: دستکاری فرمها و فیلدهای مربوط به فرم، خواندن دادهها، بررسی ورودی برای خطاها و نمایش نتایج محاسبات shipping. بعلاوه، یاد بگیرید که چگونه از توابع زمان و تاریخ جاوا اسکریپت برای ایجاد ویژگیهایی مانند ساعت استفاده کنید، و از طریق APIهایی مانند نقشههای بینگ، محتوای تعاملی اضافه کنید.
نمونه ویدیوی آموزشی ( فایلهای زیر نویس جدا از فیلم است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
00 مقدمه
___| 00_01 طراحان وب به JavaScript احتیاج دارند
___| 00_02 آنچه باید بدانید
___| 00_03 با استفاده از فایلهای تمرینی
___| 00_04 چالش ها
___| 00_05 یادداشتهای سازگاری
01 جاوا اسکریپت در استفاده
___| 01_01 JavaScript چیست؟
___| 01_02 مثالهای زنده
___| 01_03 جایی که از JavaScript استفاده نمیکنید
___| 01_04 قدرت JavaScript میتواند خطرناک باشد
02 نوشتن و اشکال زدایی
___| 02_01 دوست شما ویرایشگر متن
___| 02_02 مرورگرها و ابزارها
___| 02_03 ابزار در عمل
___| 02_04 کمک گرفتن
___| 02_05 جارگون
___| 02_06 جارگون؛ DOM
___| 02_07 چارچوب Vanilla JavaScript vs
03 کار با فرم ها
___| 03_01 کار با اطلاعات کاربر
___| 03_02 قسمتهای متن را انتخاب کرده و جعبهها را انتخاب کنید
___| 03_03 دکمههای رادیویی و کادرهای چک
___| 03_04 تغییر ارسال با رویدادها
___| 03_05 شروع به اعتبار ورودی
___| 03_06 غیرفعال کردن و فعال کردن زمینه ها
___| 03_07 مبانی اصولی بهداشت کاربر
___| 03_08 با enterHTML را تنظیم و تنظیم کنید
___| 03_09 چالش؛ زمینههای بیشتری اضافه کنید و استفاده کنید
___| 03_10 راه حل؛ زمینههای بیشتری اضافه کنید و استفاده کنید
04 اهمیت زمان
___| 04_01 برای گفتن زمان از JavaScript استفاده کنید
___| 04_02 تکههای وقت بگیرید
___| 04_03 برای به روزرسانی صفحه از تایمر استفاده کنید
___| 04_04 ساعت لهستانی
___| 04_05 چالش؛ تاریخ را اضافه کنید
___| 04_06 راه حل؛ تاریخ را اضافه کنید
___| 04_07 پر کردن شکافها با Moment.js
05 مصرف API شخص ثالث
___| 05_01 API چیست؟
___| 05_02 ایجاد نقشه
___| 05_03 نقطه مرکزی را تغییر دهید
___| 05_04 نوع و سطح زوم را تغییر دهید
___| 05_05 یک مارک اضافه کنید
___| 05_06 یک پنجره به نشانگر اضافه کنید
___| 05_07 چالش؛ نقشه را اصلاح کنید
___| 05_08 راه حل؛ نقشه را اصلاح کنید
06 تجربه بهتر کاربر با یک API
___| 06_01 معرفی Ziptastic
___| 06_02 واکشی داده از API شخص ثالث
___| 06_03 UX بهتر برای صفحه پرداخت
07 نتیجه گیری
___| 07_01 گام بعدی؛ اطلاعات بیشتر درباره JavaScript
00 Introduction
___| 00_01 Web designers need JavaScript
___| 00_02 What you should know
___| 00_03 Using the exercise files
___| 00_04 Challenges
___| 00_05 Compatibility notes
01 JavaScript in Use
___| 01_01 What is JavaScript
___| 01_02 Live examples
___| 01_03 Where you don`t use JavaScript
___| 01_04 JavaScript`s power can be dangerous
02 Writing and Debugging
___| 02_01 Your friend the text editor
___| 02_02 Browsers and tools
___| 02_03 Tools in action
___| 02_04 Getting help
___| 02_05 Jargon
___| 02_06 Jargon; The DOM
___| 02_07 Vanilla JavaScript versus frameworks
03 Working with Forms
___| 03_01 Working with user info
___| 03_02 Text fields and select boxes
___| 03_03 Radio buttons and checkboxes
___| 03_04 Changing submission with events
___| 03_05 Starting to validate input
___| 03_06 Disabling and enabling fields
___| 03_07 The basics of sanitizing user input
___| 03_08 Get and set with innerHTML
___| 03_09 Challenge; Add and use more fields
___| 03_10 Solution; Add and use more fields
04 A Matter of Time
___| 04_01 Use JavaScript to tell time
___| 04_02 Get pieces of time
___| 04_03 Use timers to update the page
___| 04_04 Polish the clock
___| 04_05 Challenge; Add the date
___| 04_06 Solution; Add the date
___| 04_07 Filling in gaps with Moment.js
05 Consuming a Third-Party API
___| 05_01 What is an API
___| 05_02 Create a map
___| 05_03 Change the center point
___| 05_04 Change the type and zoom level
___| 05_05 Add a marker
___| 05_06 Add a popup to the marker
___| 05_07 Challenge; Modify the map
___| 05_08 Solution; Modify the map
06 Better User Experience with an API
___| 06_01 Introducing Ziptastic
___| 06_02 Fetching data from a third party API
___| 06_03 Better UX for the checkout page
07 Conclusion
___| 07_01 Next step; More about JavaScript
جو چلمن يک طراح وب، نويسنده و مربي در موضوعاتي مانند وردپرس، جاوا اسکريپت و جي کوئري است. او يک طراح وب از اواخر دهه 90 است: يک متخصص فناوري که توانايي انجام هر کاري را دارد ، او با وبسايت زندگي ميکند. از وقتي که او شروع به استفاده از اينترنت کرده است، براي ساخت وبسايت براي هنرمندان، و کسب و کارهاي کوچک، هم به صورت مستقل و هم با سازمان هاي ديگر در سراسر ايالات متحده و گاهي اوقات در سراسر جهان، چندين وب سايت را ساخت. او در کنفرانس ها، ملاقات ها و کارگاه هاي آموزشي در سراسر زادگاه کنوني اش يعني لس آنجلس، در موضوعات مانند وردپرس، دروپال، جاوا اسکريپت، جي کوئري و موارد ديگر سخنراني مي کند. او يک استوديوي وب يکپارچه توسعه و طراحي ShooFly را اجرا مي کند که شما مي توانيد در http://www.shooflydesign.org او را پيدا کنيد.