Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
در این دوره، بارت ون د ویل - طراح و نویسنده متخصص - شما را در زمینه فناوری نوآورانه هوش مصنوعی Adobe Firefly و ادغام یکپارچه آن با Adobe Creative Cloud راهنمایی میکند. نحوه تولید تصاویر و ویدیوها از پیامهای متنی را کشف کنید و امکانات خلاقانه خود را به راحتی گسترش دهید. در استفاده از Firefly برای ایجاد گرافیکهای برداری و الگوها در Adobe Illustrator تسلط پیدا کنید، در حالی که از ویژگیهای پیشرفتهای مانند پر کردن مولد و تبدیل صحنه به تصویر برای بهبود طرحهای خود استفاده میکنید. راهحلهای سازمانی را با مدلهای سفارشی Firefly، کامپوزیتهای شیء و کیتهای سبک برای مقیاسبندی تولید خلاقانه خود بررسی کنید. با مثالهای هدفمند و راهنمایی گام به گام، یاد بگیرید که چگونه از قدرت هوش مصنوعی برای پروژههای خود استفاده کنید. چه طراح، بازاریاب یا متخصص خلاق باشید، این دوره گردش کار و نتایج هنری شما را ارتقا خواهد داد.
نمونه ویدیوی آموزشی ( زیرنویسها جدا از ویدیو است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
[فارسی]
01 مقدمه
01-01 Adobe Firefly Essentials
01-02 سن طراحی AI- محور
02 Firefly برای خلاقیت ها
02-01 چگونه Firefly در Creative Cloud جای می گیرد؟
02-02 Firefly با سایر راه حل های AI تولیدی تفاوت دارد؟
02-03 آیا Firefly رایگان است؟
03 توضیحات به تصاویر
03-01 معرفی متن به تصویر در وب
03-02 ایجاد اولین متن متن خود
03-03 درک مدل های مختلف Firefly
03-04 درک مدل های شخص ثالث
03-05 متن سریع بهترین شیوه های
03-06 با استفاده از انواع و سبک های محتوا
03-07 پیدا کردن تصاویر مشابه و صرفه جویی در موارد دلخواه
03-08 استفاده مجدد از تنظیمات سریع
03-09 تولید گرافیک بردار
03-10 چالش: طراحی مداد
راه حل 03-11: نقاشی مداد
04 با استفاده از تنظیمات پیشرفته
04-01 تنظیم رنگ ها ، روشنایی و ترکیب
04-02 با استفاده از یک مرجع ترکیب
04-03 ایجاد مرجع ترکیب خود
04-04 با استفاده از یک مرجع سبک
04-05 همه آن را گرد هم آورد
چالش 04-06: ایجاد یک مرجع ترکیب
04-07 راه حل: ایجاد یک مرجع ترکیب
سحر و جادو تصویر 05 با پر کردن تولیدی
05-01 معرفی پر کردن مولد
05-02 درج اشیاء و موضوعات
05-03 جایگزین زمینه های تصویر
05-04 حذف سوژه ها از یک تصویر
05-05 اهمیت انتخاب ها
05-06 معرفی گسترش تولید
چالش 05-07: پر کردن تولید
05-08 راه حل: پر کردن تولید
06 با استفاده از Firefly در Adobe Photoshop
06-01 با استفاده از پر کردن تولیدی
06-02 تولید تصاویر
06-03 تولید پس زمینه
06-04 با استفاده از گسترش تولیدی
06-05 دانستن محدودیت Fill Generative
06-06 با استفاده از یک تصویر مرجع
06-07 چالش: ماجراجویی
06-08 راه حل: ماجراجویی
07 با استفاده از Firefly در Adobe Express
07-01 معرفی Adobe Firefly در Adobe Express
07-02 با استفاده از جلوه های متن در Adobe Express
07-03 تنظیم گزینه های متن اضافی
07-04 ایجاد الگوهای طراحی با متن برای قالب
07-05 Challenge: Milkshakes
محلول 07-06: میلک ها
08 با استفاده از Firefly در Adobe Illustrator
08-01 اولین گرافیک بردار خود را ایجاد کنید
08-02 تولید الگوهای
08-03 ایجاد یک نماد
08-04 سبک های کنترل کننده
08-05 معرفی recolor مولد در Illustrator
08-06 اشکال پر کردن
08-07 گسترش گرافیک بردار
08-08 چالش: متن به بردارها
راه حل 08-09: متن به بردارها
09 Adobe Firefly: فراتر از تصاویر
09-01 تولید فیلم با Adobe Firefly
09-02 با استفاده از تصاویر به عنوان منابع فریم ویدیویی
09-03 معرفی صحنه به تصویر
09-04 معرفی تابلوهای کرم شب تاب
10 Adobe Firefly برای شرکت
10-01 معرفی مدل های سفارشی Firefly
10-02 معرفی کامپوزیت های شی
10-03 معرفی کیت های سبک
10-04 تسریع در تولید دارایی با تولید کرم شب تاب
11 هوش مصنوعی مولد اخلاقی
11-01 AI تصاویر و اخلاق تولید شده
11-02 بارگیری تصاویر و مشاهده اعتبار محتوا
11-03 تأیید اعتبار محتوا از احزاب خارجی
12 نتیجه گیری
12-01 از اینجا کجا برویم
12-02 خداحافظ
[ENGLISH]
01 Introduction
01-01 Adobe Firefly essentials
01-02 The age of AI-driven design
02 Firefly for Creatives
02-01 How does Firefly fit in Creative Cloud?
02-02 How does Firefly differ from other generative AI solutions?
02-03 Is Firefly free?
03 Turning Descriptions into Images
03-01 Introducing Text to Image on the web
03-02 Creating your very first text prompt
03-03 Understanding the different Firefly models
03-04 Understanding third-party models
03-05 Text prompt best practices
03-06 Using content types and styles
03-07 Finding similar images and saving favourites
03-08 Reusing prompt settings
03-09 Generating vector graphics
03-10 Challenge: Pencil drawing
03-11 Solution: Pencil drawing
04 Using Advanced Settings
04-01 Setting colors, lighting and composition
04-02 Using a Composition reference
04-03 Creating your own Composition reference
04-04 Using a Style reference
04-05 Bringing it all together
04-06 Challenge: Creating a Composition reference
04-07 Solution: Creating a Composition reference
05 Image Magic with Generative Fill
05-01 Introducing Generative Fill
05-02 Inserting objects and subjects
05-03 Replacing image backgrounds
05-04 Removing subjects from an image
05-05 The importance of selections
05-06 Introducing Generative Expand
05-07 Challenge: Generative Fill
05-08 Solution: Generative Fill
06 Using Firefly in Adobe Photoshop
06-01 Using Generative Fill
06-02 Generating images
06-03 Generating backgrounds
06-04 Using Generative Expand
06-05 Knowing generative fills limitation
06-06 Using a reference image
06-07 Challenge: Adventure
06-08 Solution: Adventure
07 Using Firefly in Adobe Express
07-01 Introducing Adobe Firefly in Adobe Express
07-02 Using text effects in Adobe Express
07-03 Setting additional text options
07-04 Creating design templates with Text to Template
07-05 Challenge: Milkshakes
07-06 Solution: Milkshakes
08 Using Firefly in Adobe Illustrator
08-01 Creating your first vector graphic
08-02 Generating patterns
08-03 Creating an icon
08-04 Controlling styles
08-05 Introducing Generative Recolor in Illustrator
08-06 Filling shapes
08-07 Expanding vector graphics
08-08 Challenge: Text to Vectors
08-09 Solution: Text to Vectors
09 Adobe Firefly: beyond images
09-01 Generating videos with Adobe Firefly
09-02 Using images as video frame references
09-03 Introducing scene-to-image
09-04 Introducing Firefly Boards
10 Adobe Firefly for enterprise
10-01 Introducing Firefly Custom Models
10-02 Introducing Object Composites
10-03 Introducing Style Kits
10-04 Accelerating asset production with Firefly Production
11 Ethical Generative AI
11-01 AI generated images and ethics
11-02 Downloading images and viewing content credentials
11-03 Verifying content credentials from external parties
12 Conclusion
12-01 Where to go from here
12-02 Goodbye
بارت ون دی ویلی، یک مشاور ارشد راه حل در Adobe است.
بارت فعالیت خود را در سال 2001 به عنوان طراح با تمرکز جدی روی تولید چاپ و روتوش تصویر آغاز کرد. حرفه او به سرعت به عنوان مربی ، نویسنده ، مشاور و سخنران عمومی در سراسر جهان در Adobe تبدیل شد و موضوعات و فناوری های متنوعی را پوشش داد. امروز ، او متخصص در راه حل های طراحی Adobe است ، با تمرکز روی جریان کار ، طراحی بهترین شیوه ها و همکاری.