Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
با این دوره جامع در آمادگی خود برای آزمون صدور گواهینامه تحلیلگر تجاری Salesforce غواصی کنید. مربی Emily Call به شما نشان می دهد که چگونه به طور مؤثر نیازمندی ها را جمع آوری کنید، فرآیندهای تجاری را نقشه برداری کنید و با سهامداران تعامل کنید. با جزئیات ایجاد داستان کاربر، معیارهای پذیرش و تعریف انجام شده برای اطمینان از تحویل کارآمد پروژه آشنا شوید. روشهای مختلف نقشهبرداری فرآیند مانند نقشهبرداری سفر، نقشهبرداری دقیق فرآیند و نماد فرآیند جهانی را کاوش کنید. خود را به مهارت هایی مجهز کنید تا مشخصات مورد نیاز عملکردی ایجاد کنید و تست پذیرش دقیق کاربر را انجام دهید. بینش هایی را در مورد تصمیم گیری برای رفتن/نداشتن و ایجاد اعتماد با مشتریان و ذینفعان به دست آورید. چه به دنبال پیشرفت شغلی باشید و چه به دنبال بهبود پیاده سازی Salesforce در سازمان خود باشید، این دوره دانش و استراتژی های عملی را برای کمک به موفقیت شما ارائه می دهد.
نمونه ویدیوی آموزشی ( زیرنویسها جدا از ویدیو است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
[فارسی]
01 مقدمه
01-01 مقدمه
01-02 به دوره خوش آمدید
01-03 در مورد امیلی
01-04 در مورد جرمی
01-05 یادداشت های سریع در مورد ساختار دوره
معرفی واژه نامه 01-06
01-07 مقدمه ای برای یادداشت های پیشرو
01-08 طرح آزمون
02 مبانی یک تحلیلگر تجارت
02-01 مقدمه ای برای مبانی یک تحلیلگر تجارت
02-02 نقش تحلیلگر تجارت
02-03 وظایف کلیدی یک تحلیلگر تجارت
02-04 مهارت های نرم
02-05 مهارت های فنی
02-06 توسعه چرخه عمر برنامه
02-07 ماسه جعبه
03 کشف مشتری
03-01 مقدمه ای برای کشف
03-02 کشف چیست؟
03-03 نقشه برداری سفر
03-04 یک نقشه سفر بسازید
03-05 ذینفعان درگیر
03-06 مراکز تعالی
03-07 مستندات
03-08 نمای کلی از تکنیک های انتخاب
03-09 تخته سفید
03-10 مصاحبه
مشاهده 03-11
03-12 کارگاه الزامات
03-13 نظرسنجی
03-14 یک org dev ایجاد کنید
03-15 بررسی سلامت Salesforce
03-16 کشف مشتری: اصطلاحات کلیدی تاکنون پوشش داده نشده است
03-17 تمرین کشف مشتری سوال Walkthrough
04 همکاری با ذینفعان
04-01 مقدمه همکاری با ذینفعان
04-02 اعتماد
04-03 ایجاد یک رابطه مثبت
04-04 بر سبکهای تأثیرگذار
04-05 امکان فروش
04-06 استراتژی محتوا
04-07 مسئول ، پاسخگو ، مشاوره و آگاه (RACI)
04-08 نسخه ی نمایشی
04-09 استراتژی های نمایشی
مدل های 04-10
04-11 بهبود پذیرش کاربر
04-12 تجزیه و تحلیل ذینفعان
04-13 تجزیه و تحلیل شرکت
04-14 تحلیل استراتژی
04-15 چرخ ذینفعان
04-16 همکاری با ذینفعان: اصطلاحات کلیدی تاکنون پوشش داده نشده است
04-17 همکاری با ذینفعان سوالات را تمرین می کند
05 نقشه برداری فرآیند تجاری
05-01 مقدمه ای برای نقشه برداری فرآیند تجارت
نقشه برداری فرآیند 05-02
05-03 نقشه فرآیند دقیق
05-04 ملزومات نمودار
05-05 چشم انداز ، مقادیر ، روشها ، موانع و اقدامات (V2MOM)
05-06 نماد فرآیند جهانی
05-07 تأمین کنندگان ، ورودی ها ، فرآیند ، خروجی ها و مشتریان (SIPOC)
05-08 جریان ارزش
05-09 نمودار روابط موجودیت
تجزیه و تحلیل شکاف 05-10
05-11 برنامه نویسی فرایند تجاری اصطلاحات کلیدی که تاکنون پوشش داده نشده است
05-12 برنامه نویسی فرایند تجارت سوال Walkthrough
06 الزامات
06-01 مقدمه ای بر الزامات
06-02 استراتژی های توسعه چابک
06-03 اسکرام
06-04 Kanban
06-05 کار باید انجام شود
06-06 طوفان مغزی
06-07 تجزیه و تحلیل سند
گروه تمرکز 06-08
تجزیه و تحلیل رابط 06-09
نمونه سازی 06-10
پرسشنامه های 06-11
06-12 تنظیم حسابرسی تنظیم
مشخصات نیاز عملکردی 06-13
مشخصات نیاز سیستم 06-14
06-15 بیانیه کار
06-16 حداقل محصول قابل دوام
الزامات 06-17: اصطلاحات کلیدی تاکنون پوشش داده نشده است
06-18 الزامات تمرین سوال Walkthrough
07 داستان کاربر
07-01 آشنایی با داستانهای کاربر
07-02 مبانی داستانهای کاربر
07-03 مؤلفه های یک داستان کاربر
معیارهای پذیرش 07-04
07-05 تعریف انجام شده
معیارهای پذیرش 07-06 در مقابل تعریف انجام شده
07-07 نوشتن داستان های کاربر
07-08 GIT و سایر نرم افزار کنترل نسخه
07-09 داستانهای کاربر: اصطلاحات کلیدی که تاکنون پوشش داده نشده است
07-10 داستانهای کاربر تمرین سوال Walkthrough
08 پذیرش کاربر
08-01 مقدمه ای برای آزمایش پذیرش کاربر (UAT)
08-02 تست پذیرش کاربر چیست؟
08-03 نقش تحلیلگر تجارت در UAT
08-04 نگه داشتن UAT در مسیر
08-05 انواع تست ها
08-06 آزمایش QA
08-07 تست استرس
08-08 موارد آزمون
08-09 GO/NO-GO تصمیمات انتشار
08-10 آموزش کاربر
08-11 تغییر مجموعه توسعه
توسعه بسته 08-12
08-13 توسعه org
08-14 اصطلاحات کلید پذیرش کاربر تاکنون پوشش داده نشده است
08-15 تمرین پذیرش کاربر
09 نتیجه گیری
09-01 از شما برای گذراندن این دوره متشکرم!
09-02 بیایید به هم وصل شویم!
10 امتحان تمرین
10-01 مقدمه ای در امتحان تمرین
[ENGLISH]
01 Introduction
01-01 Introduction
01-02 Welcome to the course
01-03 About Emily
01-04 About Jeremy
01-05 Quick notes on course structure
01-06 Glossary introduction
01-07 Introduction to Trailhead notes
01-08 Exam outline
02 Foundations of a Business Analyst
02-01 Introduction to foundations of a business analyst
02-02 The role of business analyst
02-03 Key tasks of a business analyst
02-04 Soft skills
02-05 Technical skills
02-06 Application lifecycle development
02-07 Sandboxes
03 Customer Discovery
03-01 Introduction to discovery
03-02 What is discovery?
03-03 Journey mapping
03-04 Build a journey map
03-05 Engaging stakeholders
03-06 Centers of excellence
03-07 Documentation
03-08 Overview of elicitation techniques
03-09 Whiteboarding
03-10 Interviews
03-11 Observation
03-12 Requirements workshop
03-13 Surveys
03-14 Create a dev org
03-15 Salesforce health check
03-16 Customer discovery: Key terms not covered thus far
03-17 Customer discovery practice question walkthrough
04 Collaboration with Stakeholders
04-01 Introduction to collaboration with stakeholders
04-02 Trust
04-03 Developing a positive relationship
04-04 Influencing styles
04-05 Sales enablement
04-06 Content strategy
04-07 Responsible, accountable, consulted, and informed (RACI)
04-08 Demos
04-09 Demo strategies
04-10 Capability models
04-11 Improving user adoption
04-12 Stakeholder analysis
04-13 Enterprise analysis
04-14 Strategy analysis
04-15 Stakeholder wheel
04-16 Collaboration with stakeholders: Key terms not covered so far
04-17 Collaboration with stakeholders practice questions
05 Business Process Mapping
05-01 Introduction to business process mapping
05-02 Process mapping
05-03 Detailed process map
05-04 Diagramming essentials
05-05 Vision, values, methods, obstacles, and measures (V2MOM)
05-06 Universal process notation
05-07 Suppliers, inputs, process, outputs, and customers (SIPOC)
05-08 Value stream
05-09 Entity relationship diagraming
05-10 Gap analysis
05-11 Business process-mapping key terms not covered thus far
05-12 Business process-mapping practice question walkthrough
06 Requirements
06-01 Introduction to requirements
06-02 Agile development strategies
06-03 Scrum
06-04 Kanban
06-05 Jobs to be done
06-06 Brainstorming
06-07 Document analysis
06-08 Focus group
06-09 Interface analysis
06-10 Prototyping
06-11 Questionnaires
06-12 Setup Audit Trail
06-13 Functional requirement specification
06-14 System requirement specification
06-15 Statement of work
06-16 Minimum viable product
06-17 Requirements: Key terms not covered thus far
06-18 Requirements practice question walkthrough
07 User Stories
07-01 Introduction to user stories
07-02 Basics of user stories
07-03 Components of a user story
07-04 Acceptance criteria
07-05 Definition of done
07-06 Acceptance criteria vs. definition of done
07-07 Practice writing user stories
07-08 Git and other version-control software
07-09 User stories: Key terms not covered thus far
07-10 User stories practice question walkthrough
08 User Acceptance
08-01 Introduction to user-acceptance testing (UAT)
08-02 What is user-acceptance testing?
08-03 The business analysts role in UAT
08-04 Keeping UAT on track
08-05 Types of tests
08-06 QA testing
08-07 Stress testing
08-08 Test cases
08-09 Go/no-go release decisions
08-10 User training
08-11 Change set development
08-12 Package development
08-13 Org development
08-14 User-acceptance key terms not covered thus far
08-15 User-acceptance practice question walkthrough
09 Conclusion
09-01 Thank you for taking this course!
09-02 Lets connect!
10 Practice Exam
10-01 Introduction to the practice exam
Emily Call بنیانگذار Salesforce Emily و منابع Upskill Salesforce است.
امیلی اشتیاق به کمک به سایر متخصصان فروشنده در مشاغل خود دارد. هدف او ایجاد منابع خارق العاده برای متخصصان برای تصویب گواهینامه ها و حل مشکلات در اکوسیستم Salesforce است.
در 5 سال گذشته ، وی به بیش از 250،000 متخصص در درک مفاهیم Salesforce کمک کرده و به بیش از 2،000 متخصص کمک کرده است که مجوز دریافت کنند.