Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
این دوره مقدمه ای جامع برای استفاده از اکسل برای پیش بینی زنجیره تأمین ، پوشش مفاهیم اساسی ، روشهای پیش بینی ، تجزیه و تحلیل خطا و موارد دیگر ارائه می دهد. موارد ضروری تجزیه و تحلیل سری زمانی ، میانگین حرکت ، تکنیک های رگرسیون و فصلی را به همراه کاربردهای عملی مانند تصحیح تعصب و محاسبات نرخ رشد سالانه مرکب کشف کنید. مربی ادی دیویلا با ترکیب دانش نظری با تظاهرات اکسل دستی ، شما را به مهارت های لازم برای ایجاد پیش بینی های دقیق و عملی مجهز می کند. علاوه بر این ، در مورد تفسیر خطاهای پیش بینی و تراز کردن روشها با نیازهای تجاری منحصر به فرد خود ، بینش هایی کسب کنید. این دوره یک ایده آل برای متخصصان زنجیره تأمین است که به دنبال تقویت تصمیم گیری و برنامه ریزی عملیاتی هستند.
نمونه ویدیوی آموزشی ( زیرنویسها جدا از ویدیو است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
[فارسی]
01 مقدمه
01-01 با استفاده از اکسل برای پیش بینی زنجیره تأمین
01-02 آنچه شما باید بدانید
01-03 با استفاده از پرونده های ورزشی
02 اصول پیش بینی
02-01 نقش پیش بینی در مدیریت زنجیره تأمین
02-02 آماده سازی برای پیش بینی
02-03 کمی در مقابل پیش بینی کیفی
02-04 انواع کلیدی روشهای پیش بینی
03 اصول استفاده از اکسل در پیش بینی سری زمانی
03-01 سری زمانی توضیح داده شد
03-02 سطح و روند را با اکسل تعریف کنید
03-03 با استفاده از اکسل برای تعریف فصلی
03-04 چالش را معرفی کنید
03-05 راه حل چالش
04 درک خطاهای پیش بینی
04-01 خطاهای پیش بینی اندازه گیری
04-02 میانگین انحراف مطلق (MAD)
04-03 میانگین خطای درصد مطلق (MAPE)
04-04 خطای مربع میانگین ریشه (RMSE)
04-05 چالش را معرفی کنید
04-06 راه حل چالش
05 تعصب در پیش بینی
05-01 تعصب پیش بینی چیست؟
05-02 محاسبه تعصب
05-03 تعیین اهمیت تعصب
05-04 چالش را معرفی کنید
05-05 راه حل چالش
06 پیش بینی متوسط حرکت
06-01 میانگین حرکت و هموار سازی
06-02 میانگین متحرک ساده و وزنی
06-03 میانگین متحرک نمایی
06-04 چالش را معرفی کنید
06-05 راه حل چالش
07 Trendlines و رگرسیون خطی ساده
07-01 اصول رگرسیون خطی ساده
07-02 رگرسیون خطی ساده
07-03 خطای استاندارد رگرسیون
07-04 چالش را معرفی کنید
07-05 راه حل چالش
08 نرخ رشد سالانه مرکب (CAGR)
08-01 خطی در مقابل روند نمایی
08-02 منحنی های نمایی
08-03 محاسبه نرخ رشد سالانه ترکیب (CAGR)
08-04 چالش را معرفی کنید
08-05 راه حل چالش
09 فصلی و نسبت به روش متوسط حرکت
09-01 شاخص فصلی
09-02 میانگین متحرک محور
09-03 شاخص دوره ای
09-04 شاخص فصلی
فرمول روند فصلی 09-05
09-06 پیش بینی فصلی
09-07 چالش را معرفی کنید
09-08 راه حل چالش
10 پیش بینی رگرسیون چندگانه
10-01 رگرسیون چندگانه چیست؟
10-02 تهیه داده برای رگرسیون چندگانه در اکسل
10-03 اجرای یک رگرسیون چندگانه در اکسل
10-04 تفسیر خروجی رگرسیون چندگانه
10-05 تهیه یک معادله چند متغیره برای تهیه پیش بینی با استفاده از خروجی رگرسیون
11 نتیجه گیری
11-01 به کاوش در مفاهیم پیش بینی زنجیره تأمین ادامه دهید
[ENGLISH]
01 Introduction
01-01 Using Excel for supply chain forecasting
01-02 What you need to know
01-03 Using exercise files
02 Forecasting Fundamentals
02-01 The role of forecasting in supply chain management
02-02 Preparing to forecast
02-03 Quantitative vs. qualitative forecasting
02-04 Key types of forecasting methods
03 Fundamentals of Using Excel in Time Series Forecasting
03-01 Time series explained
03-02 Define level and trend with Excel
03-03 Using Excel to define seasonality
03-04 Introduce challenge
03-05 Challenge solution
04 Understanding Forecasting Errors
04-01 Measuring forecast errors
04-02 Mean absolute deviation (MAD)
04-03 Mean absolute percentage error (MAPE)
04-04 Root mean squared error (RMSE)
04-05 Introduce challenge
04-06 Challenge solution
05 Bias in Forecasting
05-01 What is forecast bias?
05-02 Calculating bias
05-03 Determining bias significance
05-04 Introduce challenge
05-05 Challenge solution
06 Moving Average Forecasting
06-01 Moving averages and smoothing
06-02 Simple and weighted moving average
06-03 Exponential moving average
06-04 Introduce challenge
06-05 Challenge solution
07 Trendlines and Simple Linear Regression
07-01 Simple linear regression fundamentals
07-02 Simple linear regression
07-03 Standard error of the regression
07-04 Introduce challenge
07-05 Challenge solution
08 Compound Annual Growth Rate (CAGR)
08-01 Linear vs. exponential trends
08-02 Exponential curves
08-03 Calculating compound annual growth rate (CAGR)
08-04 Introduce challenge
08-05 Challenge solution
09 Seasonality and Ratio to Moving Average Method
09-01 Seasonal index
09-02 Centered moving average
09-03 Periodic index
09-04 Seasonal index
09-05 Seasonal trendline formula
09-06 Seasonal forecast
09-07 Introduce challenge
09-08 Challenge solution
10 Multiple Regression Forecasting
10-01 What is multiple regression?
10-02 Preparing data for multiple regression in Excel
10-03 Running a multiple regression in Excel
10-04 Interpreting multiple regression output
10-05 Developing a multi-variable equation to develop a forecast using regression output
11 Conclusion
11-01 Continue exploring supply chain forecasting concepts
Eddie Davila مدیر برنامه "مدیریت زنجیره تامین" در دانشگاه ایالتی آریزونا است. Eddie Davila استاد ارشد و مدیر کارشناسی ارشد بخش Supply Chain Management در W.P. مدرسه کسب و کار Carey در دانشگاه ایالتی آریزونا است. او در حال حاضر بیش از 2000 دانش آموز در هر سال در دوره مقدمه مدیریت زنجیره تامین به نام "عملیات عرضه جهانی" دارد. او به منظور ایجاد یک گروه بزرگتر از دانش آموزان محلی و رسیدن به دانش آموزان در سراسر جهان، در ایجاد، نوشتن و برگزاری یک سری فیلم های یوتیوب با دوازده قسمت در "مدیریت زنجیره تامین" کمک کرد. او همچنین مجموعه ای 12 بخشی از کتاب های دیجیتالی "زنجیره تامین" که در iTunes و آمازون در دسترس است، تهیه کرد. سرگرمی های دیگر او - خارج از کار اصلیش سخنرانی ها، کتاب ها و فیلم های - شامل موسیقی، یوگا، تلویزیون، پزشکی مدرن، بازیگری، فیزیک و ورزش های فانتزی است. ادی در هنگام کار با افراد عجیب و غریب، خلاق و پرشور، راحت تر است.