Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
SAP Business One یک راه حل مهم برای سازمانهایی است که به سیستم CRM سازمانی نیاز دارند. در این دوره، میتوانید یاد بگیرید که چگونه از واحدهای فروش و خدمات مشتری SAP Business One برای مدیریت ارتباط با مشتری استفاده کنید. مربی Steven Lipton از یک شرکت تولیدی که SAP Business One را اداره میکند - نشان میدهد که چگونه میتوان چشم اندازها را از طریق چرخه فروش، از جمله صورتحساب و فاکتورها منتقل کرد و همچنین نحوه پشتیبانی مداوم از مشتریان فعلی خود را با پیگیری ارتباطات آنها و رسیدگی به نیازهای منحصر به فرد آنها ارائه داد.، از فاکتورهای سفارشی گرفته تا برگشتی ها. با نحوه ایجاد سوابق جدید مشتری، پردازش سفارشات فروش، سفارشات ارسالی، ارسال فاکتور و تولید گزارشهای معنی دار آشنا شوید. هر آنچه در این دوره یاد میگیرید به شما کمک میکند تا از ابزارهای SAP Business One برای تبدیل هدایت بیشتر به مشتریان راضی استفاده کنید.
نمونه ویدیوی آموزشی ( فایلهای زیر نویس جدا از فیلم است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
00 مقدمه
_ | 00_01 مشتری SAP Business One
_ | 00_02 آنچه برای شروع به کار نیاز دارید
01 برخی از SAP B1 Background
_ | 01_01 نوع و امنیت کاربر SAP B1
_ | 01_02 شرایط حسابداری در SAP B1
_ | 01_03 چرخه فروش SAP B1
_ | 01_04 SAP B1 را برای گردش کار سفارشی کنید
02 شرکای تجاری
_ | 02_01 مشتری BP اضافه کنید
_ | 02_02 آدرس شرکای تجاری را مشخص کنید
_ | 02_03 اطلاعات پرداخت و حسابداری را اضافه کنید
_ | 02_04 اطلاعات و پیوستهای اضافی را اضافه کنید
_ | 02_05 با زمینههای تعریف شده توسط کاربر کار کنید
_ | 02_06 شریک تجاری منجر میشود
_ | 02_07 شرایط پرداخت ایجاد کنید
03 فرصتهای فروش
_ | 03_01 موارد فعالیتی را برای BPها ایجاد کنید
_ | 03_02 فرصتهای فروش ایجاد کنید
_ | 03_03 مراحل فروش را پیگیری کنید
_ | 03_04 پتانسیل فروش از لیستهای قیمت
_ | 03_05 ایجاد نقل قولهای آزاد
_ | 03_06 اسناد را به مشتریان ارسال کنید
_ | 03_07 فروش را ببندید
04 سفارش فروش
_ | 04_01 سفارشات فروش از فرصتهای آزاد
_ | 04_02 سفارشات فروش از فرصتهای بسته
_ | 04_03 سفارش جدید فروش اضافه کنید
_ | 04_04 اسناد پیش نویس ایجاد کنید
05 تحقق مشتری
_ | 05_01 قیمتهای باز و سفارشات فروش را پیدا کنید
_ | 05_02 یک سند تحویل ایجاد کنید
_ | 05_03 موجودی و انبارها
_ | 05_04 موارد با سفارش مجدد را مدیریت کنید
_ | 05_05 گزارش انتخاب و بسته و برگههای بستهبندی را چاپ کنید
06 صورتحساب و فاکتورها
_ | 06_01 فاکتورهای A / R ایجاد کنید
_ | 06_02 فاکتورها را پرداخت کنید
_ | 06_03 پرداخت اقساط
_ | 06_04 معاملات خرده فروشی و آنلاین انجام دهید
07 مدیریت بازده
_ | 07_01 درخواست بازگشت
_ | 07_02 یادداشت اعتبار A / R
_ | 07_03 برمی گردد
08 گزارشهای در حال اجرا
_ | 08_01 گزارش تجزیه و تحلیل فروش
_ | 08_02 گزارشهای فعالیت را اجرا کنید
_ | 08_03 گزارشهای فرصت و pipeline را مشاهده کنید
_ | 08_04 گزارشهای A / R را مشاهده کنید
_ | 08_05 مشاهده اطلاعات موجودی کالا
09 نتیجه گیری
_ | 09_01 سفرهای کلیدی
00 Introduction
_ 00_01 Customer-facing SAP Business One
_ 00_02 What you need to get started
01 Some SAP B1 Background
_ 01_01 SAP B1 user types and security
_ 01_02 Accounting terms in SAP B1
_ 01_03 The sales cycle of SAP B1
_ 01_04 Customize SAP B1 for workflow
02 Business Partners
_ 02_01 Add a customer BP
_ 02_02 Specify business partner addresses
_ 02_03 Add payment and accounting information
_ 02_04 Add additional info and attachments
_ 02_05 Work with user-defined fields
_ 02_06 Business partner leads
_ 02_07 Create payment terms
03 Sales Opportunities
_ 03_01 Create activity items for BPs
_ 03_02 Create sales opportunities
_ 03_03 Track stages of the sale
_ 03_04 Sales potential from price lists
_ 03_05 Create open quotes
_ 03_06 Email documents to customers
_ 03_07 Close the sale
04 Sales Orders
_ 04_01 Sales orders from open opportunities
_ 04_02 Sales orders from closed opportunities
_ 04_03 Add a new sales order
_ 04_04 Create draft documents
05 Customer Fulfillment
_ 05_01 Find open quotes and sales orders
_ 05_02 Create a delivery document
_ 05_03 Inventory and warehouses
_ 05_04 Manage backordered items
_ 05_05 Print the pick and pack report and packing slips
06 Billing and Invoices
_ 06_01 Generate A R invoices
_ 06_02 Pay invoices
_ 06_03 Pay installments
_ 06_04 Make retail and online transactions
07 Managing Returns
_ 07_01 Return request
_ 07_02 A R credit memo
_ 07_03 Returns
08 Running Reports
_ 08_01 Sales analysis reports
_ 08_02 Run activity reports
_ 08_03 View opportunity reports and the pipeline
_ 08_04 View A R reports
_ 08_05 View inventory data
09 Conclusion
_ 09_01 Key takeaways
استیو لیپتون نائب رئیس پروژه های ویژه در " آزمایشگاه تجهیزات علمی " ، توسعه دهنده ی بسیار مشتاق اپلیکیشن، نویسنده و مدرس است. وی همچنین یک "پشتیبان فن آوری" ، مولف فنی و بازرس بهداشت می باشد. وی اشتیاق و علاقه ی شدید، و دانش و خلاقیت را بکارمیبرد تا آنها را به طرح ها و نوآوری هایی تبدیل نماید که مردم عاشق خرید آنها هستند. وی چیزهای جالبی خلق می کند. مانند خلق تجهیزات پزشکی یا یک کتاب یا اپلیکیشن iOS ، استیو میخواهد مردم در سرتاسر دنیا به آنچه او خلق می کند چشم بدوزند و هنگام استفاده از آفرینش هایش، شگفتی و شادمانی را احساس نمایند. شما میتوانید کارهای توسعه یافته اش، کتاب هایش و مطالب آموزشی اش را در MakeAppPie.com یا در پادکستش A Slice of App Pie چک نمایید.