Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
در این دوره ، مربی Lisa Bock حملات مختلفی را که ممکن است در شبکه رخ دهد ، همراه با روش هایی که بازیگران مخرب از روش هایی مانند تونل زنی و رمزگذاری برای پنهان کردن رفتار خود استفاده می کنند ، توصیف می کند. بیاموزید که چگونه اهمیت مشاهده و کنترل برنامه را برای نظارت موثر بر شبکه تشخیص دهید. او به شما نشان می دهد که چگونه داده های سیستم را از tcpdump و NetFlow بررسی کنید تا به تجزیه و تحلیل کمک کند. با استفاده از لیست های کنترل دسترسی و ترجمه آدرس شبکه ، روش هایی را برای محدود کردن قابلیت مشاهده داده ها از بازیگران تهدید در شبکه کشف کنید. او سپس نحوه اطمینان از اعتماد در شبکه با استفاده از زیرساخت کلید عمومی (PKI) را بیان می کند. در نهایت ، ببینید چگونه شخص ثالث مورد اعتماد از گواهی نامه ها برای مبادله ایمن کلیدهای جلسه با همه طرفین در یک معامله استفاده می کند. در طول راه ، او چالش های عملی را ارائه می دهد که به شما امکان می دهد دانش جدید خود را در آزمایش قرار دهید.
نمونه ویدیوی آموزشی ( زیرنویسها جدا از ویدیو است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
[FARSI]
01 مقدمه
01-01 نظارت امنیتی فعال
01-02 آماده شدن برای آزمون سیسکو CBROPS
01-03 راه اندازی محیط آزمایش خود
02 درک حملات
02-01 تشخیص سطوح حمله
02-02 شناسایی آزمایش آسیب پذیری
02-03 حمله به شبکه
02-04 شرح حملات برنامه های تحت وب
02-05 هک کردن انسان
02-06 بررسی حملات مبتنی بر نقطه پایانی
02-07 چالش: تحقیق و شناسایی حملات مهندسی اجتماعی
02-08 راه حل: تحقیق و شناسایی حملات مهندسی اجتماعی
03 بررسی داده های سیستم
03-01 بررسی ابزارهای CLI
03-02 تجزیه و تحلیل داده ها با NetFlow
03-03 نظارت بر ترافیک با یک فایروال رسمی
03-04 استقرار فایروال نسل بعدی
03-05 داشتن قابلیت مشاهده و کنترل برنامه
03-06 فیلتر کردن محتوای وب و ایمیل
03-07 Challenge: استفاده از NetFlow در Packet Tracer
03-08 راه حل: استفاده از NetFlow در Packet Tracer
04 مقایسه انواع داده های مورد استفاده در نظارت امنیتی
04-01 دستیابی به ضبط بسته با Wireshark
04-02 درک مکالمات و نقاط پایانی
04-03 تجسم جلسه و داده های معامله
04-04 تجزیه و تحلیل داده های آماری
04-05 ارسال داده های هشدار
04-06 بررسی هشدار IDS
04-07 چالش: استفاده از Wireshark برای بررسی ترافیک DNS
04-08 راه حل: استفاده از Wireshark برای بررسی ترافیک DNS
05 محدود کردن دید داده ها
05-01 استفاده از یک لیست کنترل دسترسی
05-02 پنهان کردن شبکه با استفاده از NAT/PAT
05-03 تکنیک های فرار و پنهان کردن
05-04 تونل زنی و کپسوله سازی
05-05 استفاده از رمزگذاری برای مخفی کردن
06 استفاده از گواهینامه ها
06-01 حفاظت از داده ها و شبکه ها
06-02 اطمینان از اعتماد در اینترنت
06-03 بررسی گواهی X.509
06-04 شرح کلاسهای گواهینامه
06-05 درک استانداردهای رمزنگاری کلید عمومی (PKCS)
06-06 مدیریت کلیدها با استفاده از IKE
06-07 شرح نسخه های مختلف پروتکل
06-08 پیکربندی مجموعه رمز
06-09 چالش: فروشگاه های مجوز گواهی
06-10 راه حل: فروشگاه های مجوز گواهی
07 نتیجه گیری
07-01 مراحل بعدی
[ENGLISH]
01 Introduction
01-01 Active security monitoring
01-02 Prepare for Cisco CBROPS exam
01-03 Setting up your test environment
02 Understanding Attacks
02-01 Recognizing attack surfaces
02-02 Identifying vulnerability testing
02-03 Attacking the network
02-04 Describing web application attacks
02-05 Hacking the human
02-06 Investigating endpoint-based attacks
02-07 Challenge: Research and identify social engineering attacks
02-08 Solution: Research and identify social engineering attacks
03 Examining System Data
03-01 Exploring CLI tools
03-02 Analyzing data with NetFlow
03-03 Monitoring traffic with a stateful firewall
03-04 Deploying a next-generation firewall
03-05 Having application visibility and control
03-06 Filtering web and email content
03-07 Challenge: Using NetFlow in Packet Tracer
03-08 Solution: Using NetFlow in Packet Tracer
04 Comparing Data Types Used in Security Monitoring
04-01 Obtaining a packet capture with Wireshark
04-02 Understanding conversations and endpoints
04-03 Visualizing session and transactional data
04-04 Analyzing statistical data
04-05 Sending alert data
04-06 Investigating an IDS alert
04-07 Challenge: Using Wireshark to examine DNS traffic
04-08 Solution: Using Wireshark to examine DNS traffic
05 Limiting Data Visibility
05-01 Using an access control list
05-02 Concealing the network using NAT/PAT
05-03 Evading and hiding techniques
05-04 Tunneling and encapsulation
05-05 Using encryption to hide
06 Using Certificates
06-01 Protecting data and networks
06-02 Ensuring trust on the Internet
06-03 Examining an X.509 certificate
06-04 Describing certificate classes
06-05 Grasping the public key cryptography standards (PKCS)
06-06 Managing keys using IKE
06-07 Outlining the different protocol versions
06-08 Configuring the cipher suite
06-09 Challenge: Certificate Authority Stores
06-10 Solution: Certificate Authority Stores
07 Conclusion
07-01 Next steps
از سال ۲۰۰۴ Lisa Bock مشغول تدریس IT، از موارد قانونی گرفته تا امنیت شبکه میباشد. Lisa Bock یک استادیار در دپارتمان IT در Pennsylvania College of Technology واقع در Williamsport, PA است. دوره هایی که Lisa در ۱۲ سال گذشته تدریس کرده است شامل: networking، امنیت، biometrics، پشتیبانی فنی، آسیب پذیری های پروتکل ها ( با استفاده از Wireshark)، امنیت CCNA و آنالیز نیازمندی ها است. او دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه Maryland University College (UMUC) همراه با چندین گواهینامه ی دیگر است. او آموزش هایی در موضوعات قانونی، networking، steganography و امنیت شبکه است. او در فعالیت های داوطلبانه ی مختلفی شرکت داشته است و ژورنال ها و نوشته هایی (manuscripts؟) حرفه ای را ارزیابی کرده است. Lisa و همسرش Mike از دوچرخه سواری، تماشای فیلم و مسافرت لذت میبرند.