Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
آیا می خواهید شغل خود را در علم داده و تجزیه و تحلیل تسریع کنید؟ کسب اعتبار حرفه ای تجزیه و تحلیل خبره (CAP) را در نظر بگیرید. این گواهینامه برتر علم داده به کارفرمایان بالقوه نشان می دهد که می توانید بینش هایی را از داده ها به دست آورید و از یافته های خود برای تعیین مراحل منطقی بعدی استفاده کنید. در این دوره، مربی Jungwoo Ryoo به داوطلبان آزمون درکی از چگونگی مرتبط بودن و ضروری بودن یک مجموعه اصلی از موضوعات علم داده برای به دست آوردن یک اعتبار CAP به شیوه ای سریع ارائه می دهد. او هفت حوزه امتحان را پوشش میدهد: چارچوببندی مسائل تجاری، چارچوببندی مشکلات تحلیلی، دادهها، روششناسی، ساخت مدل، استقرار و مدیریت چرخه حیات. او همچنین مطالعات موردی را به اشتراک می گذارد که نشان می دهد مفاهیم حوزه دانش CAP چگونه در دنیای واقعی کار می کنند.
نمونه ویدیوی آموزشی ( زیرنویسها جدا از ویدیو است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
[FARSI]
01 مقدمه
01-01 زمینه رو به رشد تجزیه و تحلیل
01-02 آنچه باید بدانید
02 متخصص تجزیه و تحلیل حرفه ای (CAP)
02-01 مقدمه
تاریخچه CAP 02-02
02-03 دامنه های CAP
02-04 گواهینامه های مرتبط
02-05 مسیرهای شغلی
03 چارچوب بندی مشکلات کسب و کار
03-01 شناسایی مشکلات تجاری
03-02 شناسایی و تجزیه و تحلیل ذینفعان
03-03 جمع آوری الزامات
03-04 تعیین امکان سنجی
03-05 تصحیح مشکل
04 چارچوب مسئله تجزیه و تحلیل
04-01 تبدیل مشکلات تجاری به مشکلات تحلیلی
04-02 تنظیم مجدد بیانیه های مشکل
04-03 تعریف محرک ها و روابط با خروجی ها
04-04 بیان مفروضات
04-05 تعریف معیارهای موفقیت
04-06 اخذ توافق سهامداران
05 داده ها
05-01 کار موثر با داده ها
05-02 شناسایی و اولویت بندی نیازهای داده
05-03 کسب داده ها
05-04 پاکسازی، تبدیل، و اعتبارسنجی داده ها
05-05 شناسایی روابط در داده ها
05-06 مستندسازی و گزارش یافته ها
05-07 تعریف مجدد بیانیه های مشکل
06 روش شناسی (رویکرد) انتخاب
06-01 شناسایی روش های موجود برای حل مسئله
06-02 ارزیابی و انتخاب تحلیل توصیفی
06-03 ارزیابی و انتخاب تحلیل پیش بینی
06-04 ارزیابی و انتخاب تحلیل تجویزی
06-05 انتخاب ابزارهای نرم افزاری
06-06 استفاده از R برای تجزیه و تحلیل داده ها
06-07 استفاده از Tableau برای تجسم داده ها
07 مطالعه موردی 1
07-01 تجزیه و تحلیل اجاره دوچرخه
07-02 قاب بندی یک مشکل
07-03 استفاده از RStudio برای تجزیه و تحلیل پیش بینی
07-04 استفاده از Tableau برای تجسم آمار
07-05 استفاده از Tableau برای پیش بینی
08 ماکت ساختمان
08-01 درک ساخت مدل
08-02 شناسایی ساختارهای مدل
08-03 مدل ها را بسازید و تأیید کنید
08-04 اجرا و ارزیابی مدل ها
08-05 کالیبراسیون مدل ها و داده ها
08-06 یکپارچه سازی مدل ها
08-07 مستندسازی یافته ها: ROC
08-08 ارتباط یافته ها
09 استقرار
09-01 درک استقرار
09-02 انجام اعتبارسنجی تجاری مدل
09-03 تدوین طرح استقرار و ارائه آن
09-04 ایجاد الزامات مدل
09-05 تحویل، نظارت و حفظ مدل یا سیستم تولید
09-06 درک رویکردهای استقرار
09-07 درک DMAIC و CRISP-DM
09-08 رویکردهای مدیریت پروژه برای استقرار
10 مدل مدیریت چرخه عمر
10-01 درک مدیریت چرخه عمر مدل
10-02 کیفیت مدل ردیابی
10-03 کالیبراسیون مجدد مدل از طریق اعتبارسنجی
10-04 حفظ مدل
10-05 حمایت از فعالیت های آموزشی
10-06 ارزیابی سود تجاری مدل در طول زمان
11 مطالعه موردی 2
11-01 مثال های هوش تجاری
11-02 انتخاب روش
11-03 ساخت مدل
11-04 استقرار یک مدل
11-05 مدیریت چرخه عمر مدل
12 نتیجه گیری
12-01 مراحل بعدی و منابع مطالعاتی اضافی
[ENGLISH]
01 Introduction
01-01 The growing field of analytics
01-02 What you should know
02 Certified Analytics Professional (CAP)
02-01 Introduction
02-02 CAP history
02-03 CAP domains
02-04 Related certifications
02-05 Career paths
03 Business Problem Framing
03-01 Identifying business problems
03-02 Identifying and analyzing stakeholders
03-03 Collecting requirements
03-04 Determining the feasibility
03-05 Refining the problem
04 Analytics Problem Framing
04-01 Transforming business problems to analytics problems
04-02 Reformulating problem statements
04-03 Defining drivers and relationships to outputs
04-04 Stating assumptions
04-05 Defining success metrics
04-06 Obtaining stakeholder agreement
05 Data
05-01 Working effectively with data
05-02 Identifying and prioritizing data needs
05-03 Acquiring data
05-04 Cleaning, transforming, and validating data
05-05 Identifying relationships in data
05-06 Documenting and reporting findings
05-07 Redefining problem statements
06 Methodology (Approach) Selection
06-01 Identifying available problem-solving methodologies
06-02 Evaluating and selecting descriptive analysis
06-03 Evaluating and selecting predictive analysis
06-04 Evaluating and selecting prescriptive analysis
06-05 Selecting software tools
06-06 Using R to analyze data
06-07 Using Tableau to visualize data
07 Case Study 1
07-01 Bike rental analysis
07-02 Framing a problem
07-03 Using RStudio for predictive analysis
07-04 Using Tableau to visualize statistics
07-05 Using Tableau to making predictions
08 Model Building
08-01 Understanding model building
08-02 Identifying model structures
08-03 Build and verify the models
08-04 Running and evaluating models
08-05 Calibrating models and data
08-06 Integrating the models
08-07 Documenting findings: ROC
08-08 Communicating findings
09 Deployment
09-01 Understanding deployment
09-02 Performing business validation of the model
09-03 Developing a deployment plan and delivering it
09-04 Creating model requirements
09-05 Delivering, monitoring, and sustaining the production model or system
09-06 Understanding deployment approaches
09-07 Understanding DMAIC and CRISP-DM
09-08 Project management approaches to deployment
10 Model Lifecycle Management
10-01 Understanding model lifecycle management
10-02 Tracking model quality
10-03 Recalibrating the model through validation
10-04 Maintaining the model
10-05 Supporting training activities
10-06 Evaluating the business benefit of the model over time
11 Case Study 2
11-01 Business intelligence examples
11-02 Selecting a methodology
11-03 Building a model
11-04 Deploying a model
11-05 Managing the model lifecycle
12 Conclusion
12-01 Next steps and additional study resources
جانگوو ریو در دانشگاه پن استیت، IT، امنیت cyber، و آنالیز ریسک تدریس می کند. جانگوو ریو استاد علوم اطلاعات و تکنولوژی (IST) در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا (Altoona college) است. وی همچنین فارغ التحصیل شده و عضو هیئت علمی وابسته کالج تکنولوژی و علوم اطلاعات از Penn State می باشد و یک عضو ثابت هیئت علمی با مدرک لیسانس رشته امنیت و آنالیز ریسک در Penn state Altoona است.