Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
Tableau ابزاری قدرتمند است که به متخصصان کمک میکند تا دادهها را در نوک انگشت خود تجزیه و تحلیل کنند، نمایش دهند و به طور کلی حس کنند. با افزودن R - یک زبان آزاد و منبع آزاد برای علم داده - میتوانید اطلاعات بیشتری از دادههای خود بدست آورید. در این دوره، یاد بگیرید که چگونه نقاط قوت تحلیلی R را با قدرت تجسم Tableau ترکیب کنید تا دادهها را به صورت موثرتر تجزیه و تحلیل کنید. مربی Curt Frye نحوه نصب R و RServe را نشان میدهد. ارتباط بین Tableau و R ایجاد کنید. انجام چندین نوع تجزیه و تحلیل در R، از رگرسیون خطی تا شناسایی خوشه. و آنالیزها را در تجسمهای Tableau وارد کنید.
نمونه ویدیوی آموزشی ( فایلهای زیر نویس جدا از فیلم است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
00 مقدمه
___| 00_01 تجزیه و تحلیل R را در تجسمات خود در Tableau وارد کنید
___| 00_02 آنچه باید بدانید
01 معرفی تابلو و تحقیق
___| 01_01 نقاط قوت Tableau و R را با هم مقایسه کنید
___| 01_02 ببینید چگونه R و Tableau میتوانند با هم همکاری کنند
___| 01_03 R را روی کامپیوتر نصب کنید
___| 01_04 بستههای CRAN را در R بارگیری و نصب کنید
___| 01_05 Rserve را اجرا کنید و ارتباطی با Tableau برقرار کنید
02 برای تجزیه و تحلیل با Tableau و R آماده شوید
___| 02_01 داده را وارد R کنید
___| 02_02 محاسبات را در R ایجاد کنید
___| 02_03 وارد کردن داده به Tableau
___| 02_04 در تابلو تجسم ایجاد کنید
___| 02_05 یک زمینه محاسبه شده در Tableau ایجاد کنید
03 مدلهای رگرسیون خطی ایجاد و تجسم کنید
___| 03_01 رگرسیون خطی و مدلهای رگرسیون چندگانه
___| 03_02 یک مدل رگرسیون خطی تک و چند متغیر در R ایجاد کنید
___| 03_03 متغیرهای رگرسیون را برای اهمیت در R تجزیه و تحلیل کنید
___| 03_04 تجسم دادهها برای رگرسیون خطی در Tableau
___| 03_05 یک مدل رگرسیون R را به یک تابلوی جدول اضافه کنید
04 Outliers را شناسایی و تجسم کنید
___| 04_01 اشیاء دور و کشف فاصله را کاوش کنید
___| 04_02 یک مدل تشخیص دورتر در R ایجاد کنید
___| 04_03 تجسم دادهها برای تشخیص فاصله بیشتر در Tableau
___| 04_04 یک مدل آشکارساز R distlier را به ویزا تابلو اضافه کنید
05 مدلهای خوشهای را تعریف و تجسم کنید
___| 05_01 الگوریتمهای خوشهبندی را کاوش کنید
___| 05_02 یک مدل خوشهبندی مبتنی بر سانتروئید در R ایجاد کنید
___| 05_03 دادههای گروهبندی شده در Tableau را تجسم کنید
___| 05_04 یک مدل خوشهبندی R را به یک جدول ویلا اضافه کنید
06 طبقهبندی دادهها با استفاده از رگرسیون لجستیک
___| 06_01 الگوریتمهای رگرسیون لجستیک را کاوش کنید
___| 06_02 یک مدل رگرسیون لجستیک را در R ایجاد کنید
___| 06_03 تجسم دادهها برای رگرسیون لجستیک در Tableau
___| 06_04 یک مدل رگرسیون لجستیک R را به ویزای تابلو اضافه کنید
07 طبقهبندی دادهها با استفاده از ماشینهای بردار پشتیبانی
___| 07_01 الگوریتمهای ماشین بردار پشتیبانی را کاوش کنید
___| 07_02 یک مدل بردار پشتیبانی در R ایجاد کنید
___| 07_03 دادههای ماشین بردار پشتیبانی در Tableau تجسم کنید
___| 07_04 یک مدل بردار پشتیبان R را به یک طرح ویلا اضافه کنید
08 دادههای تجزیه و تحلیل جنگل تصادفی در تابلو را تجسم کنید
___| 08_01 تجزیه و تحلیل جنگل تصادفی را کاوش کنید
___| 08_02 یک مدل آنالیز جنگل تصادفی در R ایجاد کنید
___| 08_03 تجسم داده برای تجزیه و تحلیل جنگل تصادفی در Tableau
___| 08_04 یک مدل آنالیز جنگل تصادفی را به یک طرح ویلا اضافه کنید
09 نتیجه گیری
___| 09_01 مراحل بعدی
00 Introduction
___| 00_01 Include R analyses in your Tableau visualizations
___| 00_02 What you should know
01 Introducing Tableau and R
___| 01_01 Compare the strengths of Tableau and R
___| 01_02 See how R and Tableau can work together
___| 01_03 Install R on a computer
___| 01_04 Download and install CRAN packages in R
___| 01_05 Run Rserve and establish a connection to Tableau
02 Prepare for Analysis with Tableau and R
___| 02_01 Import data into R
___| 02_02 Create calculations in R
___| 02_03 Import data into Tableau
___| 02_04 Create a visualization in Tableau
___| 02_05 Create a calculated field in Tableau
03 Create and Visualize Linear Regression Models
___| 03_01 Linear regression and multiple regression models
___| 03_02 Create a single- and multiple-variable linear regression model in R
___| 03_03 Analyze regression variables for significance in R
___| 03_04 Visualize data for linear regression in Tableau
___| 03_05 Add an R regression model to a Tableau viz
04 Detect and Visualize Outliers
___| 04_01 Explore outliers and outlier detection
___| 04_02 Create an outlier detection model in R
___| 04_03 Visualize data for outlier detection in Tableau
___| 04_04 Add an R outlier detection model to a Tableau viz
05 Define and Visualize Clustering Models
___| 05_01 Explore clustering algorithms
___| 05_02 Create a centroid-based clustering model in R
___| 05_03 Visualize clustered data in Tableau
___| 05_04 Add an R clustering model to a Tableau viz
06 Classify Data Using Logistic Regression
___| 06_01 Explore logistic regression algorithms
___| 06_02 Create a logistic regression model in R
___| 06_03 Visualize data for logistic regression in Tableau
___| 06_04 Add an R logistic regression model to a Tableau viz
07 Classify Data Using Support Vector Machines
___| 07_01 Explore support vector machine algorithms
___| 07_02 Create a support vector machine model in R
___| 07_03 Visualize support vector machine data in Tableau
___| 07_04 Add an R support vector machine model to a Tableau viz
08 Visualize Random Forest Analysis Data in Tableau
___| 08_01 Explore random forest analysis
___| 08_02 Create a random forest analysis model in R
___| 08_03 Visualize data for random forest analysis in Tableau
___| 08_04 Add a random forest analysis model to a Tableau viz
09 Conclusion
___| 09_01 Next steps
کُرت فرای یک نویسنده و مشاور مستقل است که در زمینه Microsoft Excel تخصص دارد. او نویسنده بیش از 40 عنوان کتاب و کورس های آموزشی آنلاین، از جمله گام به گام Micorsoft Excel 2010 (میکروسافت press)، راهنمای جیبی (Excel 2007 (O'reilly media، و بیش از 12 کورس آموزشی برای Lynda.com است. وی همچنین یک سخنران مهم است که عناوین دقیقی از Excel به عنوان یک ابزار تحلیل هوشمندانه بیزنس و رویکرد ™Improspective اش به ارتباطات در بیزنس فراهم می کند.