Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
Tableau یک ابزار تجزیه و تحلیل و تجسم داده قدرتمند و همه کاره است که بسیاری آن را برای کارهای علم داده ضروری می دانند. رابط کشیدن و رها کردن آن، مرتبسازی، مقایسه و تجزیه و تحلیل دادهها را از منابع متعدد از جمله Excel، SQL Server و مخازن دادههای مبتنی بر ابر آسان میکند. در این دوره آموزشی، یاد بگیرید که چگونه داده ها را با استفاده از Tableau 2024 تجزیه و تحلیل و نمایش دهید - و تصمیمات بهتر و مبتنی بر داده برای شرکت خود بگیرید. مربی Curt Frye از مثال های دنیای واقعی برای نشان دادن نحوه ایجاد، دستکاری و به اشتراک گذاری تجسم داده ها استفاده می کند.
نمونه ویدیوی آموزشی ( زیرنویسها جدا از ویدیو است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
[فارسی]
01 مقدمه
01-01 قدرت Tableau 2024 را روی داده های خود اعمال کنید
01-02 آنچه باید قبل از شروع بدانید
02 معرفی تابلو
02-01 دانلود تابلو
02-02 درایورهای Tableau را نصب کنید
02-03 معرفی انواع فایل Tableau
02-04 در Tableau کمک بگیرید
03 مدیریت منابع داده و تجسم
03-01 به منبع داده متصل شوید
03-02 به منابع داده مرتبط بپیوندید
03-03 به منابع داده با نام فیلدهای متناقض بپیوندید
03-04 داده های منبع را پاک کنید
03-05 ترتیب فیلدها را در تجسم مجدد ترتیب دهید
03-06 عملیات خلاصه را تغییر دهید
03-07 متن را به چندین ستون تقسیم کنید
04 مدیریت برگه های جدول و کتاب های کار
04-01 داده های زیر یک کتاب کار را نمایش دهید
04-02 کاربرگ ها را اضافه، کپی و تغییر نام دهید
04-03 کاربرگ ها را دوباره ترتیب دهید، پاک کنید و حذف کنید
04-04 رنگ برگه کاربرگ را تغییر دهید
04-05 نمایش یا پنهان کردن عناصر کاربرگ
04-06 تغییرات خود را ذخیره کنید
04-07 کتاب کار خود را به صورت فایل PDF ذخیره کنید
04-08 یک کتاب کار بسته بندی شده ایجاد کنید
04-09 داده ها را به یک فایل CSV صادر کنید
05 ایجاد محاسبات و فیلدهای سفارشی
05-01 ارائه عملگرهای Tableau و توابع داخلی
05-02 یک فیلد محاسبه شده ایجاد کنید
05-03 یک فیلد محاسبه شده در یک قفسه ایجاد کنید
05-04 یک محاسبه جدول اضافه کنید
05-05 از سطح بیان جزئیات استفاده کنید
06 تجزیه و تحلیل داده ها
06-01 میانگین ها، میانه ها، حداقل ها و حداکثرها را محاسبه کنید
06-02 تعداد موارد و موارد متمایز
06-03 کارت خلاصه را نمایش دهید
06-04 درصدها را در یک جدول محاسبه کنید
06-05 ارزش های آتی را پیش بینی کنید
07 مرتب سازی و فیلتر کردن داده های تابلو
07-01 مرتب سازی بر اساس مقادیر یک فیلد
07-02 یک مرتب سازی تودرتو ایجاد کنید
07-03 یک فیلتر انتخاب ایجاد کنید
07-04 یک فیلتر عام ایجاد کنید
07-05 یک فیلتر شرط ایجاد کنید
07-06 یک فیلتر بالا ایجاد کنید
07-07 فیلترها را ویرایش، پاک و حذف کنید
07-08 داده ها را با استفاده از پارامترها فیلتر کنید
07-09 پارامترها را ویرایش و حذف کنید
08 تعریف گروه ها و مجموعه ها
08-01 یک گروه را تعریف کنید
08-02 یک گروه برای مقادیر دیگر تعریف کنید
08-03 اعضای یک گروه را پیدا کنید
08-04 گروه ها را ویرایش و حذف کنید
08-05 مجموعه ای را تعریف کنید
08-06 با استفاده از مجموعه ها خلاصه ایجاد کنید
08-07 ست ها را ترکیب کنید
08-08 مجموعه ها را ویرایش و حذف کنید
09 ایجاد تجسم های اساسی
09-01 نمودارهای ستونی و ستونی انباشته ایجاد کنید
09-02 نمودارهای خطی و نمودارهای پر منطقه ایجاد کنید
09-03 نمودارهای دایره ای ایجاد کنید
09-04 نمودارهای پراکنده ایجاد کنید
09-05 خوشه های داده را شناسایی کنید
09-06 ایجاد هیستوگرام
09-07 داده ها را با استفاده از یک هیستوگرام هوشمند خلاصه کنید
09-08 یک نقشه درختی ایجاد کنید
10 قالب بندی تجسم های تابلو
10-01 نوع خلاصه تصویری را تغییر دهید
10-02 ظاهر داده های خود را تغییر دهید
10-03 یک قالب پیش فرض برای یک فیلد تنظیم کنید
10-04 یک تصویرسازی را در حالت ارائه نمایش دهید
10-05 یک جدول برجسته ایجاد کنید
10-06 یک viz را در یک راهنمای ابزار نمایش دهید
11 حاشیه نویسی و قالب بندی تجسم
11-01 یک تصویرسازی را حاشیه نویسی کنید
11-02 عناصر نمودار را قالب بندی کنید
11-03 ترتیب رنگ ها را در تجسم تغییر دهید
11-04 یک خط روند را به نمودار اضافه کنید
11-05 خطوط مرجع و شاخص های چارک را اضافه کنید
12 نقشه برداری داده های جغرافیایی
12-01 یک نقشه اساسی ایجاد کنید
12-02 لایه های نقشه را اضافه و حذف کنید
12-03 تجزیه و تحلیل نقشه را با استفاده از ابزار اندازه گیری فاصله افزایش دهید
04-12 غیرفعال کردن حرکت و بزرگنمایی نقشه ها
12-05 مناطق سفارشی را تعریف کنید
13 ایجاد داشبورد و اقدامات
13-01 داده ها را با استفاده از خطوط داستانی ارائه دهید
13-02 یک داشبورد ایجاد کنید
13-03 ترتیب و تغییر اندازه عناصر داشبورد
13-04 یک کاربرگ را در داشبورد به سرعت جایگزین کنید
13-05 یک عمل فیلتر را تعریف کنید
13-06 یک عمل برجسته را تعریف کنید
13-07 اقدامات پارامتر را تعریف کنید
14 نتیجه گیری
14-01 منابع بیشتر
[ENGLISH]
01 Introduction
01-01 Apply the power of Tableau 2024 to your data
01-02 What you should know before starting
02 Introducing Tableau
02-01 Download Tableau
02-02 Install Tableau drivers
02-03 Introducing Tableau file types
02-04 Get help in Tableau
03 Managing Data Sources and Visualizations
03-01 Connect to a data source
03-02 Join related data sources
03-03 Join data sources with inconsistent field names
03-04 Clean up source data
03-05 Reorder fields in a visualization
03-06 Change the summary operation
03-07 Split text into multiple columns
04 Managing Tableau Worksheets and Workbooks
04-01 Display the data underlying a workbook
04-02 Add, duplicate, and rename worksheets
04-03 Reorder, clear, and delete worksheets
04-04 Change a worksheet’s tab color
04-05 Show or hide worksheet elements
04-06 Save your changes
04-07 Save your workbook as a PDF file
04-08 Create a packaged workbook
04-09 Export data to a CSV file
05 Creating Custom Calculations and Fields
05-01 Present Tableau operators and built-in functions
05-02 Create a calculated field
05-03 Create a calculated field on a shelf
05-04 Add a table calculation
05-05 Use level of detail expressions
06 Analyzing Data
06-01 Calculate averages, medians, minimums, and maximums
06-02 Count occurrences and distinct items
06-03 Display the Summary Card
06-04 Calculate percentages within a table
06-05 Forecast future values
07 Sorting and Filtering Tableau Data
07-01 Sort based on a field’s values
07-02 Create a nested sort
07-03 Create a selection filter
07-04 Create a wildcard filter
07-05 Create a condition filter
07-06 Create a top filter
07-07 Edit, clear, and delete filters
07-08 Filter data using parameters
07-09 Edit and delete parameters
08 Defining Groups and Sets
08-01 Define a group
08-02 Define a group for other values
08-03 Find members of a group
08-04 Edit and delete groups
08-05 Define a set
08-06 Create summaries using sets
08-07 Combine sets
08-08 Edit and delete sets
09 Creating Basic Visualizations
09-01 Create column and stacked column charts
09-02 Create line charts and area fill charts
09-03 Create pie charts
09-04 Create scatter plots
09-05 Identify data clusters
09-06 Create histograms
09-07 Summarize data using a smart histogram
09-08 Create a treemap
10 Formatting Tableau Visualizations
10-01 Change the visual summary type
10-02 Change the appearance of your data
10-03 Set a default format for a field
10-04 Display a visualization in Presentation mode
10-05 Create a highlight table
10-06 Display a viz in a tooltip
11 Annotating and Formatting Visualizations
11-01 Annotate a visualization
11-02 Format chart elements
11-03 Change the order of colors in a visualization
11-04 Add a trend line to a chart
11-05 Add reference lines and quartile indicators
12 Mapping Geographic Data
12-01 Create a basic map
12-02 Add and remove map layers
12-03 Enhance map analysis using distance measurement tools
12-04 Disable pan and zoom in maps
12-05 Define custom regions
13 Creating Dashboards and Actions
13-01 Present data using Storylines
13-02 Create a dashboard
13-03 Arrange and resize dashboard elements
13-04 Replace a worksheet in a dashboard quickly
13-05 Define a filter action
13-06 Define a highlight action
13-07 Define parameter actions
14 Conclusion
14-01 Further resources
کُرت فرای یک نویسنده و مشاور مستقل است که در زمینه Microsoft Excel تخصص دارد. او نویسنده بیش از 40 عنوان کتاب و کورس های آموزشی آنلاین، از جمله گام به گام Micorsoft Excel 2010 (میکروسافت press)، راهنمای جیبی (Excel 2007 (O'reilly media، و بیش از 12 کورس آموزشی برای Lynda.com است. وی همچنین یک سخنران مهم است که عناوین دقیقی از Excel به عنوان یک ابزار تحلیل هوشمندانه بیزنس و رویکرد ™Improspective اش به ارتباطات در بیزنس فراهم می کند.