Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
عناصر بنیادی لینوکس را از طریق آزمایشگاههای عملی و دستورالعملهای دقیق با تمرکز بر مدیریت کاربر، سیستمهای فایل و سرویسهای شبکه بررسی کنید. با مقدمهای بر لینوکس شروع کنید و سپس نحوه نصب اوبونتو، پیمایش پوسته و مدیریت فایلها و دایرکتوریها را بیاموزید. ظرافتهای مجوزهای کاربر، مدیریت فرآیند و شروع خودکار فرآیندها را برای افزایش قابلیتهای مدیریتی خود کشف کنید. در مورد مدیریت رابطهای شبکه، عیبیابی مشکلات اتصال و نظارت بر سرویسهای محلی و راه دور بینش کسب کنید. یاد بگیرید که عملکرد سیستم را از طریق مدیریت نرمافزار، اسکریپتنویسی پوسته و استفاده از Git بهینه کنید. آموختههای خود را با تمرینهای عملی که شما را برای سناریوهای دنیای واقعی آماده میکند، تثبیت کنید. در پایان این دوره، شما خواهید فهمید که چگونه سیستمهای لینوکس را به طور مؤثر و کارآمد مدیریت کنید و ارزش قابل توجهی به سازمان خود اضافه کنید.
نمونه ویدیوی آموزشی ( زیرنویسها جدا از ویدیو است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
[فارسی]
01 مقدمه
01-01 راهنمای کامل برای پیمایش لینوکس: مقدمه
02 شروع به کار با لینوکس
02-01 اهداف یادگیری
02-02 درک سیستم عامل لینوکس
02-03 نصب اوبونتو
02-04 دسترسی به لینوکس
نمای اجمالی پوسته 02-05
02-06 پیمایش در سیستم پرونده
02-07 کار با پرونده ها و دایرکتوری ها
02-08 مطلق در مقابل مسیرهای نسبی
02-09 مشاهده محتوای فایل متنی
02-10 کمک گرفتن
نمای اجمالی فرمان 02-11
آزمایشگاه 02-12 درس 1: کشف لینوکس
02-13 درس 1 راه حل آزمایشگاه: کشف لینوکس
03 کاربر ، مجوزها و فرآیندها
03-01 اهداف یادگیری
03-02 به عنوان مدیر کار می کند
03-03 کاربران و گروه های لینوکس
03-04 مجوزهای پرونده و مالکیت
03-05 فرایندهای مدیریت
03-06 فرآیندهای شروع به طور خودکار
03-07 پس زمینه و کارهای پیش زمینه
نمای اجمالی فرمان 03-08
03-09 آزمایشگاه درس 2: مدیریت کاربران و فرآیندها
03-10 درس 2 راه حل آزمایشگاه: مدیریت کاربران و فرآیندها
04 پرونده و سیستم فایل
04-01 اهداف یادگیری
04-02 ایجاد پرونده های متنی
04-03 با استفاده از ابزارهای پردازش فایل متنی مشترک
04-04 آغازگر به عبارات منظم
04-05 گزارش های سیستم خواندن
04-06 درک مونتاژ
04-07 نصب انگشت شست USB
نمای اجمالی فرمان 04-08
آزمایشگاه 04-09 درس 3: مدیریت پرونده های متنی ، سیاهههای مربوط و ویراستاران
04-10 درس 3 راه حل آزمایشگاه: مدیریت پرونده های متنی ، سیاهههای مربوط و ویراستاران
05 شبکه و خدمات
05-01 اهداف یادگیری
05-02 مشاهده رابط های شبکه
05-03 DNS و وضوح نام
05-04 اتصال شبکه تست
05-05 بررسی خدمات محلی و از راه دور
05-06 مدیریت فایروال
05-07 مدیریت روش بوت
05-08 عیب یابی ضروری: بازیابی رمز عبور ریشه
نمای اجمالی فرمان 05-09
05-10 LAB درس 4: مدیریت شبکه و خدمات
05-11 درس 4 راه حل آزمایشگاه: مدیریت شبکه و خدمات
06 نرم افزار و اسکریپت
06-01 اهداف یادگیری
بسته های نرم افزاری 06-02
نمای کلی مدیران بسته بندی 06-03
06-04 نصب و به روزرسانی نرم افزار
06-05 مدیریت رانندگان هسته
06-06 مقدمه ای برای اسکریپت های پوسته
06-07 اسکریپت های پوسته عملی
06-08 با استفاده از git
نمای اجمالی فرمان 06-09
06-10 LAB درس 5: مدیریت نرم افزار و اسکریپت ها
06-11 درس 5 راه حل آزمایشگاه: مدیریت نرم افزار و اسکریپت ها
[ENGLISH]
01 Introduction
01-01 Complete guide to navigating Linux: Introduction
02 Getting Started with Linux
02-01 Learning objectives
02-02 Understanding the Linux operating system
02-03 Installing Ubuntu
02-04 Accessing Linux
02-05 Shell overview
02-06 Navigating the file system
02-07 Working with files and directories
02-08 Absolute vs. relative paths
02-09 Viewing text file contents
02-10 Getting help
02-11 Command overview
02-12 Lesson 1 lab: Discovering Linux
02-13 Lesson 1 lab solution: Discovering Linux
03 Users, Permissions, and Processes
03-01 Learning objectives
03-02 Working as administrator
03-03 Linux users and groups
03-04 File permissions and ownership
03-05 Managing processes
03-06 Starting processes automatically
03-07 Background and foreground jobs
03-08 Command overview
03-09 Lesson 2 lab: Managing users and processes
03-10 Lesson 2 lab solution: Managing users and processes
04 Files and File Systems
04-01 Learning objectives
04-02 Creating text files
04-03 Using common text file processing tools
04-04 A primer to regular expressions
04-05 Reading system logs
04-06 Understanding mounts
04-07 Mounting a USB thumb drive
04-08 Command overview
04-09 Lesson 3 lab: Managing text files, logs, and editors
04-10 Lesson 3 lab solution: Managing text files, logs, and editors
05 Networking and Services
05-01 Learning objectives
05-02 Viewing network interfaces
05-03 DNS and name resolution
05-04 Testing network connectivity
05-05 Checking local and remote services
05-06 Managing the firewall
05-07 Managing the boot procedure
05-08 Essential troubleshooting: Recovering the root password
05-09 Command overview
05-10 Lesson 4 lab: Managing networking and services
05-11 Lesson 4 lab solution: Managing networking and services
06 Software and Scripts
06-01 Learning objectives
06-02 Software packages
06-03 Package managers overview
06-04 Installing and updating software
06-05 Managing kernel drivers
06-06 An introduction to shell scripts
06-07 Practical shell scripts
06-08 Using Git
06-09 Command overview
06-10 Lesson 5 lab: Managing software and scripts
06-11 Lesson 5 lab solution: Managing software and scripts
Sander van Vugt سالها تجربه کار با موضوعات لینوکس و متن باز، نوشتن و آموزش آن را دارد.
ساندر نویسنده پرفروشترین راهنمای گواهی Red Hat RHCSA و دوره کامل ویدیویی Red Hat RHCSA، به همراه بسیاری از عناوین دیگر در مورد موضوعاتی از جمله RHCE، Bash، Kubernetes، Ansible و موارد دیگر است. او همچنین به عنوان مربی لینوکس کار می کند و کلاس های آنلاین و آنلاین را برای مشتریان در سراسر جهان تدریس می کند.