Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
رسانههای اجتماعی هرگز واقعاً ثابت نمیمانند، و همچنین استراتژی رسانههای اجتماعی شما نیز نمیتواند. در این دوره، بازاریاب کهنه کار و صدای برتر دره سیلیکون، مربی Anke Audenaert، برخی از به روزترین استراتژی ها را برای استفاده از رسانه های اجتماعی برای یافتن مشتریان جدید، مقیاس گذاری کسب و کار و ایجاد برند خود به نمایش می گذارد. بیاموزید که چگونه یک کمپین هدفمند رسانه های اجتماعی را برنامه ریزی کنید، یک حضور آنلاین ایجاد کنید، به طور موثر از انواع پلتفرم ها و کانال های رسانه های اجتماعی استفاده کنید و یک برنامه بازاریابی محتوای قوی ایجاد کنید. در طول مسیر، او به شما نشان میدهد که چگونه یک دنبالکننده ایجاد کنید، تعاملات پیچیده با مشتری را مدیریت کنید، و تبلیغات رسانههای اجتماعی موثر طراحی و اجرا کنید.
نمونه ویدیوی آموزشی ( زیرنویسها جدا از ویدیو است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
[فارسی]
01 مقدمه
01-01 استفاده از رسانه های اجتماعی برای رشد کسب و کار شما
02 برای رسانه های اجتماعی برای تجارت آماده شوید
02-01 تجارت خود را با رسانه های اجتماعی رشد دهید
02-02 تعریف مخاطب هدف خود
02-03 درک سفر مشتری خود
03 برنامه ریزی حضور خود در رسانه های اجتماعی
03-01 انتخاب کانال های رسانه های اجتماعی خود
03-02 تنظیم لحن صدای خود
03-03 ایجاد خط مشی رسانه های اجتماعی
04 شرکت به عنوان یک کسب و کار در رسانه های اجتماعی
04-01 مشارکت در مقابل بازاریابی
04-02 ایجاد نمایه رسانه های اجتماعی شما
04-03 بازاریابی رسانه های اجتماعی ارگانیک در مقابل پولی
05 ایجاد یک برنامه محتوا
05-01 همه چیز با محتوا شروع می شود
05-02 استفاده از مدل هاب و پره ها
05-03 انجام ممیزی محتوا
05-04 استفاده مجدد از محتوای موجود
05-05 در حال توسعه تقویم محتوای شما
06 ایجاد محتوای موثر رسانه های اجتماعی
06-01 ایجاد محتوای مورد نظر مشتریان شما
06-02 ایجاد محتوای قابل اشتراک گذاری
06-03 تطبیق محتوا با کانال های اجتماعی شما
06-04 ابزارهای تولید محتوا
07 رشد ارگانیک در رسانه های اجتماعی
07-01 ساخت زیر
07-02 تعامل با مشتریان
07-03 استفاده از بینش برای ایجاد موفقیت
08 رشد از طریق تبلیغات رسانه های اجتماعی
08-01 تصمیم گیری در مورد زمان تبلیغات
08-02 هدف تبلیغاتی خود را تعیین کنید
08-03 ایجاد تبلیغات موثر در رسانه های اجتماعی
08-04 تبلیغات رسانه های اجتماعی خود را هدف قرار دهید
08-05 بهینه سازی تبلیغات شما
09 اندازه گیری موفقیت بازاریابی رسانه های اجتماعی
09-01 درک معیارهای رسانه های اجتماعی
09-02 معیارهای مناسب برای هدف مناسب
09-03 ارزیابی بازگشت سرمایه بازاریابی رسانه های اجتماعی
10 نتیجه گیری
10-01 اجرای استراتژی خود
[ENGLISH]
01 Introduction
01-01 Using social media to grow your business
02 Prepare for Social Media for Business
02-01 Grow your business with social media
02-02 Defining your target audience
02-03 Understanding your customers journey
03 Planning Your Social Media Presence
03-01 Selecting your social media channels
03-02 Establishing your tone of voice
03-03 Creating a social media policy
04 Participating as a Business in Social Media
04-01 Participating vs. marketing
04-02 Creating your social media profile
04-03 Organic vs. paid social media marketing
05 Creating a Content Plan
05-01 It all starts with content
05-02 Using the hub and spokes model
05-03 Conducting a content audit
05-04 Repurposing existing content
05-05 Developing your content calendar
06 Creating Effective Social Media Content
06-01 Creating content your customers want
06-02 Creating shareable content
06-03 Adapting content to your social channels
06-04 Tools for content creation
07 Growing Organically in Social Media
07-01 Building a following
07-02 Interaction with customers
07-03 Using insights to build on success
08 Growing Through Social Media Advertising
08-01 Deciding when to advertise
08-02 Establishing your advertising goal
08-03 Creating effective social media ads
08-04 Targeting your social media ads
08-05 Optimizing your ads
09 Measuring Social Media Marketing Success
09-01 Understanding social media metrics
09-02 The right metrics for the right goal
09-03 Evaluating social media marketing ROI
10 Conclusion
10-01 Implementing your strategy
Madecraft یک شرکت کامل با محتوای یادگیری است که در سانتا باربارا ، کالیفرنیا مستقر است.
خط تولید برنده جایزه این شرکت ، در حال ایجاد نسل بعدی محتوای یادگیری است که مهارت های دنیای واقعی را آموزش و ارائه می کند.
Madecraft بهترین استعدادهای صنعت و شرکای قابل اعتماد را با یک دیدگاه تشکیل میدهد: به مشتریان مطالب یادگیری برتر با صدای برند خود را یاد بدهید.
تیم Madecraft متعهد است تا مهارت های هنری را با محتوا کارآمد و مقیاس پذیر مطابق با مشخصات مشتری ایجاد کند و ساخته شده است تا با مشتری تعامل کند و آنها را توانمند سازد.
اگر شما یا شرکتتان به دنبال تیمی برای ساخت دوره های آنلاین هستید ، از سایت Madecraft در onlymadecraft.com دیدن کنید.
فارسی لینـدا (FarsiLynda.com) سایتی منحصر بفرد در ایران، با بیش از 9500 دوره آموزشی تخصصی با زیرنویس فارسی و انگلیسی شامل 278/000 ویدیو از بیش از 1900 مدرس تائید شده بین المللی می باشد. سایت فارسی لینـدا در تابستان سال 1396 راه اندازی شد.
+ ما محصولات آموزشی معروفترین کمپانی سازنده آموزشهای ویدیویی در جهان، یعنی لینکدین linkedin.com/learning (Lynda.com سابق) را فارسی سازی کرده و در اختیار شما قرار دادهایم.
+ زیرنویسهای فارسی آموزشها، با جدیدترین تکنولوژی هوش مصنوعی (Artificial Intelligence به اختصار AI)، ترجمه شده و پس از آن، طی چند مرحله بصورت هوشمند، مورد بازبینی و ویرایش قرار میگیرد.
+ تمامی آموزشهای فارسی لینـدا، با زیرنویس فارسی و انگلیسی و برخی با دوبله فارسی، با کیفیت ویدیوئی عالی (1280x720) ارائه میگردد.