Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
دیتابیس چیست؟ چگونه میتوانید یکی بسازید؟ آیا شما میخواهید بیشتر بدانید؟ در این دوره، مربی Adam Wilbert، متخصص پایگاه داده، نحوه راه اندازی سرورهای مبتنی بر کانتینر، اتصال رابط کاربری گرافیکی مدیریتی و شروع ساخت پایگاه داده برای دادههای ارزشمند شما را به شما نشان میدهد. نیازی نیست که با دانش قبلی خاصی همراه باشید یا نرمافزار خاصی را از قبل نصب کنید. محتوای این دوره در هر سیستم عامل برای شاگردان قابل استفاده است. در مورد نحوه راه اندازی زمین بازی پایگاه داده، نحوه گنجاندن یک رابط گرافیکی کاربر پسند، نحوه ایجاد اشیاء جدول، نحوه افزودن داده به جدول و نحوه بازیابی و دستکاری دادهها، بیاموزید. این دوره شامل فایلهای تمرینی است تا شاگردان بتواند همان دستورات نشان داده شده روی صفحه را تمرین کند. در پایان دوره، او برخی از ایدهها را برای ادامه سفر یادگیری خود به اشتراک میگذارد.
نمونه ویدیوی آموزشی ( فایلهای زیر نویس جدا از فیلم است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
00 مقدمه
_ | 00_01 مقدمهای بر پایههای پایگاه داده
_ | 00_02 آنچه باید بدانید
_ | 00_03 استفاده از فایلهای تمرینی
01 بانک اطلاعات مفاهیم اصلی
_ | 01_01 بانک اطلاعاتی چیست؟
_ | 01_02 ذخیره دادهها به طور کارآمد
_ | 01_03 سیستمهای مدیریت پایگاه داده رابطه ای
_ | 01_04 مدل سرویس دهنده-سرویس دهنده
02 یک پایگاه بازی را تنظیم کنید
_ | 02_01 هدف زمین بازی
_ | 02_02 Docker را نصب کنید
_ | 02_03 کانتینرهای سرور پایگاه داده
_ | 02_04 رابطهای خط فرمان RDBMS
_ | 02_05 Challenge: یک ظرف سرور ایجاد کنید
_ | 02_06 راه حل: یک ظرف سرور ایجاد کنید
03 رابط گرافیکی
_ | 03_01: رابطهای مدیریت
_ | 03_02 Azure Data Studio را نصب کنید
_ | 03_03 به یک سرور پایگاه داده متصل شوید
_ | 03_04 در محتویات سرور کاوش کنید
_ | 03_05 یک پایگاه داده ایجاد کنید
_ | 03_06 Challenge: یک پایگاه داده ایجاد کنید
_ | 03_07 راه حل: یک پایگاه داده ایجاد کنید
04 ایجاد اشیا Table جدول
_ | 04_01 زبان جستجوی ساختار یافته
_ | 04_02 یک پایگاه داده با طرحوارهها سازماندهی کنید
_ | 04_03 ستون جدول
_ | 04_04 ایجاد جداول
_ | 04_05 جداول جدول
_ | 04_06 کلمات کلیدی رزرو شده
_ | 04_07 Challenge: ایجاد یک جدول
_ | 04_08 راه حل: یک جدول ایجاد کنید
05 داده را به جدول اضافه کنید
_ | 05_01 ردیفهای جدول
_ | 05_02 افزودن سوابق
_ | 05_03 فایلها را به روز کنید و حذف کنید
_ | 05_04 ذخیره و استفاده از اسکریپتهای SQL
_ | 05_05 چالش: دادهها را به یک جدول اضافه کنید
_ | 05_06 راه حل: دادهها را به یک جدول اضافه کنید
06 بازیابی اطلاعات
_ | 06_01 استعلام داده ها
_ | 06_02 دادهها را با SELECT و FROM برگردانید
_ | 06_03 ردیفها را با WHERE فیلتر کنید
_ | 06_04 مقادیر را با ORDER BY مرتب کنید
_ | 06_05 دادهها را با JOIN ترکیب کنید
_ | 06_06 محدود کردن تعداد ردیفهای برگشتی
07 دستکاری داده ها
_ | 07_01 نام مستعار ستون را با AS نمایش دهید
_ | 07_02 عملیات ریاضی
_ | 07_03 از توابع داخلی استفاده کنید
_ | 07_04 دادهها را با GROUP BY جمع کنید
_ | 07_05 فیلتر کردن گروهها با HAVING
_ | 07_06 Challenge: دادههای پرس و جو
_ | 07_07 راه حل: دادههای پرس و جو
08 نتیجه گیری
_ | 08_01 مراحل بعدی
00 Introduction
_ 00_01 An introduction to database foundations
_ 00_02 What you should know
_ 00_03 Using the exercise files
01 Database Core Concepts
_ 01_01 What is a database
_ 01_02 Storing data efficiently
_ 01_03 Relational database management systems
_ 01_04 The client-server model
02 Set Up a Database Playground
_ 02_01 Purpose of the playground
_ 02_02 Install Docker
_ 02_03 Database server containers
_ 02_04 RDBMS command-line interfaces
_ 02_05 Challenge; Create a server container
_ 02_06 Solution; Create a server container
03 Graphical Interfaces
_ 03_01 Management interfaces
_ 03_02 Install Azure Data Studio
_ 03_03 Connect to a database server
_ 03_04 Explore the server’s contents
_ 03_05 Create a database
_ 03_06 Challenge; Create a database
_ 03_07 Solution; Create a database
04 Create Table Objects
_ 04_01 Structured Query Language
_ 04_02 Organize a database with schemas
_ 04_03 Table columns
_ 04_04 Create tables
_ 04_05 Alter tables
_ 04_06 Reserved keywords
_ 04_07 Challenge; Create a table
_ 04_08 Solution; Create a table
05 Add Data to a Table
_ 05_01 Table rows
_ 05_02 Add records
_ 05_03 Update and delete records
_ 05_04 Saving and using SQL scripts
_ 05_05 Challenge; Add data to a table
_ 05_06 Solution; Add data to a table
06 Retrieve Information
_ 06_01 Querying data
_ 06_02 Return data with SELECT and FROM
_ 06_03 Filter rows with WHERE
_ 06_04 Sort values with ORDER BY
_ 06_05 Combine data with JOIN
_ 06_06 Limiting the number of rows returned
07 Manipulate Data
_ 07_01 Display column aliases with AS
_ 07_02 Mathematical operations
_ 07_03 Use built-in functions
_ 07_04 Aggregate data with GROUP BY
_ 07_05 Filtering groups with HAVING
_ 07_06 Challenge; Query data
_ 07_07 Solution; Query data
08 Conclusion
_ 08_01 Next steps
متخصص data base و data visualization، آدام ویلبرت ، به مشتریان کمک می کند تا دید بهتری نسبت به داده های خود به دست بیاورند. آدام ، به عنوان مشاور و مربی، بیش از 5 سال را صرف خدمت به دولت، تشکیلات، و مشتریان مستقل کرده است تا از Access و Excel به طور کارآمد بهره ببرند. آدام databaseهای Access را برای مدیران پارک های ملی و دانشمندان تحقیقات زمین شناسی آمریکا ، توسعه داده است، به علاوه رهبری کارگاه های Access و Excel در سراسر آمریکا با همکاری با مرکز آموزش محیطی Northwest را به عهده گرفته است. آموزش های جامع و چند روزۀ وی ، در موسساتی از قبیل آژانس حفظ محیط زیست، دفتر مدیریت منابع زمینی، و شرکت مهندسان Army ، کاربرد دارد. آدام ، به عنوان موسس CartoGaia، که یک موسسه نقشه کشی است ، محصولات نقشه کشی قابل انتشار تولید می کند و بدین ترتیب به هدایت خط مشی ها و تصمیم گیرندگان در محیط های متنوع و کاربردهای تجاری کمک کند. وی به عنوان شرکت کننده اصلی در نسخه اولیه "اطلس طراحی اطلاعات جامعه نقشه کشی شمال آمریکا" انتخاب شد. می توانید از طریق توییتر به آدرس Twitter @awilbert یا adamwilbert.com با او در ارتباط باشین.