Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
آیا می خواهید در مورد نحوه پرس و جو داده ها از جداول SQL Server اطلاعات بیشتری کسب کنید؟ در این دوره، مربی Adam Wilbert نحوه بازیابی اطلاعات ذخیره شده در پایگاه داده Microsoft SQL Server با استفاده از زبان (Transact-SQL (T-SQL و ویژگی های به روز شده SQL Server 2022 را پوشش می دهد.
یادگیری ساختار اساسی یک پرس و جو موفق، از ایده پردازی تا اجرا. نحوه دستکاری داده ها را از طریق استفاده از توابع داخلی، عملگرها، فیلترها و سایر ویژگی های زبان برای بازگرداندن یک مجموعه داده، اطمینان حاصل کنید که به درستی قالب بندی شده است و برای طیف گسترده ای از نیازها و دیدگاه ها قابل استفاده است. در طول مسیر، او به شما نکات و نکاتی را در مورد اینکه چگونه بیشترین بهره را از سوالات خود ببرید، می دهد. پس از اتمام این دوره، شما به دستورات و کلمات کلیدی مجهز خواهید شد که برای تجزیه و تحلیل موثرتر داده های خود باید بدانید.
نمونه ویدیوی آموزشی ( زیرنویسها جدا از ویدیو است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
[FARSI]
01 مقدمه
01-01 داده ها را با پرس و جو به اطلاعات تبدیل کنید
01-02 آنچه باید بدانید
01-03 پایگاه داده نمونه را دانلود کنید
02 مقدمه ای بر پرس و جوهای T-SQL
02-01 Transact SQL چیست؟
02-02 محیط پرس و جوی SQL
02-03 رکوردها را با SELECT و FROM برگردانید
02-04 رکوردها را با WHERE فیلتر کنید
02-05 سوابق را با ORDER BY مرتب کنید
02-06 نام مستعار ستون
02-07 مقادیر را با ثابت و ریاضی ایجاد کنید
02-08 چالش: یک عبارت SELECT بنویسید
02-09 راه حل: یک عبارت SELECT بنویسید
03 تکنیک های فیلتر اضافی
03-01 نتایج را با TOP محدود کنید
03-02 موارد تکراری را با DISTINCT حذف کنید
03-03 عملگرهای مقایسه
03-04 مقادیر NULL را درک کنید
03-05 متن را با LIKE و حروف عام مطابقت دهید
چالش 03-06: رشته های متنی منطبق را بازیابی کنید
03-07 راه حل: رشته های متنی منطبق را بازیابی کنید
04 رکوردها را از چندین جدول بازیابی کنید
04-01 پیوستن و روابط جدول
04-02 ملحقات داخلی
04-03 اتصالات چپ، راست و بیرونی کامل
04-04 کراس می پیوندد
چالش 04-05: داده ها را از چندین جدول برگردانید
04-06 راه حل: داده ها را از چندین جدول برگردانید
05 سوابق گروهی
05-01 گروه بندی رکوردها را درک کنید
05-02 از GROUP BY و COUNT استفاده کنید
05-03 توابع جمع
05-04 داده ها را با SUM کاوش کنید
05-05 گروه ها را با HAVING فیلتر کنید
چالش 05-06: خلاصه سفارشات را بدست آورید
05-07 راه حل: خلاصه سفارشات را بدست آورید
06 داده ها را با توابع دستکاری کنید
06-01 از توابع در T-SQL استفاده کنید
06-02 توابع رشته
06-03 الحاق متن
06-04 دور با توابع ریاضی
06-05 بزرگترین یا کمترین مقدار را پیدا کنید
06-06 با توابع تاریخ کار کنید
06-07 FORMAT تاریخ و زمان
06-08 تاریخ ها را در سطل گروه بندی کنید
06-09 رکوردهای تصادفی را با NEWID برگردانید
06-10 یک سری مقادیر ایجاد کنید
06-11 تابع منطقی IIF
06-12 یک بیانیه CASE بنویسید
06-13 چالش: از توابع در یک پرس و جوی SQL استفاده کنید
06-14 راه حل: از توابع در پرس و جوی SQL استفاده کنید
07 نوشتن اسکریپت های SQL
07-01 زمینه پایگاه داده را با USE تغییر دهید
07-02 نظرات را به یک اسکریپت اضافه کنید
07-03 چه زمانی از براکت های مربع استفاده شود
08 سوالات فرعی SQL
08-01 استعلام فرعی چیست؟
08-02 از یک پرسش فرعی در عبارت HAVING استفاده کنید
08-03 سوالات فرعی مرتبط
08-04 ست نتیجه را برگردانید
08-05 چالش: یک پرس و جو با یک پرسش فرعی بنویسید
08-06 راه حل: یک پرس و جو با یک پرسش فرعی بنویسید
09 با متغیرها کار کنید
09-01 متغیرها را در یک پرس و جو ایجاد و استفاده کنید
09-02 یک شمارنده برای یک عبارت حلقه ایجاد کنید
09-03 چالش: از متغیرها در پرس و جو استفاده کنید
09-04 راه حل: از متغیرها در پرس و جو استفاده کنید
10 عملگر مجموعه نتایج
10-01 نتایج را با UNION ترکیب کنید
10-02 سطرهای متمایز را با EXCEPT برگردانید
10-03 سطرهای مشترک را با INTERSECT برگردانید
11 نتیجه گیری
11-01 مراحل بعدی
[ENGLISH]
01 Introduction
01-01 Turn data into information with queries
01-02 What you should know
01-03 Download the sample database
02 Introduction to T-SQL Queries
02-01 What is Transact SQL?
02-02 The SQL querying environment
02-03 Return records with SELECT and FROM
02-04 Filter records with WHERE
02-05 Sort records with ORDER BY
02-06 Column aliases
02-07 Create values with constants and math
02-08 Challenge: Write a SELECT query
02-09 Solution: Write a SELECT query
03 Additional Filter Techniques
03-01 Limit results with TOP
03-02 Remove duplicates with DISTINCT
03-03 Comparison operators
03-04 Understand NULL values
03-05 Match text with LIKE and wildcards
03-06 Challenge: Retrieve matching text strings
03-07 Solution: Retrieve matching text strings
04 Retrieve Records from Multiple Tables
04-01 Table joins and relationships
04-02 Inner joins
04-03 Left, right, and full outer joins
04-04 Cross joins
04-05 Challenge: Return data from multiple tables
04-06 Solution: Return data from multiple tables
05 Group Records
05-01 Understand record grouping
05-02 Use GROUP BY and COUNT
05-03 Aggregate functions
05-04 Explore data with SUM
05-05 Filter groups with HAVING
05-06 Challenge: Obtain order summaries
05-07 Solution: Obtain order summaries
06 Manipulate Data with Functions
06-01 Use functions in T-SQL
06-02 String functions
06-03 Text concatenation
06-04 Round with mathematical functions
06-05 Find the GREATEST or LEAST value
06-06 Work with date functions
06-07 FORMAT date and times
06-08 Group dates into buckets
06-09 Return random records with NEWID
06-10 Create a series of values
06-11 The IIF logical function
06-12 Write a CASE statement
06-13 Challenge: Use functions in a SQL query
06-14 Solution: Use functions in a SQL query
07 Writing SQL Scripts
07-01 Change database context with USE
07-02 Add comments to a script
07-03 When to use square brackets
08 SQL Subqueries
08-01 What is a subquery?
08-02 Use a subquery in a HAVING clause
08-03 Correlated subqueries
08-04 PIVOT the result set
08-05 Challenge: Write a query with a subquery
08-06 Solution: Write a query with a subquery
09 Work with Variables
09-01 Create and use variables in a query
09-02 Create a counter for a looping statement
09-03 Challenge: Use variables in a query
09-04 Solution: Use variables in a query
10 Result Set Operators
10-01 Combine results with UNION
10-02 Return distinct rows with EXCEPT
10-03 Return common rows with INTERSECT
11 Conclusion
11-01 Next steps
متخصص data base و data visualization، آدام ویلبرت ، به مشتریان کمک می کند تا دید بهتری نسبت به داده های خود به دست بیاورند. آدام ، به عنوان مشاور و مربی، بیش از 5 سال را صرف خدمت به دولت، تشکیلات، و مشتریان مستقل کرده است تا از Access و Excel به طور کارآمد بهره ببرند. آدام databaseهای Access را برای مدیران پارک های ملی و دانشمندان تحقیقات زمین شناسی آمریکا ، توسعه داده است، به علاوه رهبری کارگاه های Access و Excel در سراسر آمریکا با همکاری با مرکز آموزش محیطی Northwest را به عهده گرفته است. آموزش های جامع و چند روزۀ وی ، در موسساتی از قبیل آژانس حفظ محیط زیست، دفتر مدیریت منابع زمینی، و شرکت مهندسان Army ، کاربرد دارد. آدام ، به عنوان موسس CartoGaia، که یک موسسه نقشه کشی است ، محصولات نقشه کشی قابل انتشار تولید می کند و بدین ترتیب به هدایت خط مشی ها و تصمیم گیرندگان در محیط های متنوع و کاربردهای تجاری کمک کند. وی به عنوان شرکت کننده اصلی در نسخه اولیه "اطلس طراحی اطلاعات جامعه نقشه کشی شمال آمریکا" انتخاب شد. می توانید از طریق توییتر به آدرس Twitter @awilbert یا adamwilbert.com با او در ارتباط باشین.