Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
آیا به دنبال نسل بعدی معماری محاسبات ابری هستید که برای سازمان خود مقیاس پذیر باشد؟ آخرین زیرساخت اصلی Oracle میتواند به برنامههای شما کمک کند حتی سریعتر، ایمنتر و با استفاده از منابع کمتری نسبت به قبل اجرا شوند. در این دوره، یک پیشنهاد منحصربهفرد از دانشگاه اوراکل، زبانآموزان ابتدایی مقدمهای جامع با مفاهیم اولیه زیرساخت ابری Oracle Cloud Infrastructure (OCI در آمادهسازی برای آزمون گواهینامه OCI Operations Associate دریافت میکنند.
اصطلاحات و اصطلاحات را بررسی کنید. آگاهی خود را از اصول اصلی OCI، از جمله ساختارهای کلیدی در اتوماسیون وظایف، فعالیتهای عملیاتی، عیبیابی، امنیت، نظارت، قیمتگذاری و موارد دیگر افزایش دهید. خود را برای استفاده از این دانش به عنوان یک آزموندهنده با نکات مطالعه عملی و دستورالعملهای فنی معتبر Oracle آماده کنید. در طول مسیر، میتوانید مهارتهای تحلیلی جدید خود را در ویدیوهای مربوطه، آزمایشگاههای عملی، دموها و چالشهای تمرینی آزمایش کنید.
توجه: این دوره توسط دانشگاه اوراکل ایجاد شده است. ما خوشحالیم که این محتوا را در کتابخانه خود میزبانی می کنیم.
نمونه ویدیوی آموزشی ( زیرنویسها جدا از ویدیو است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
[FARSI]
01 حساب سطح رایگان Oracle Cloud
01-01 نسخه آزمایشی: ثبت نام لایه رایگان اوراکل ابری
01-02 نسخه ی نمایشی: راه اندازی کنسول OCI
01-03 نسخه نمایشی: راه اندازی اجاره خود را
01-04 نسخه نمایشی: MFA و تنظیم بودجه
02 خودکارسازی وظایف ابری
02-01 مروری بر دوره
02-02 مقدمه ای بر اتوماسیون ابری
02-03 راه های مختلف برای دسترسی به OCI
02-04 ابزارهای اتوماسیون: قابلیت های اساسی
02-05 OCI CLI و پوسته ابری
02-06 مقدمه ای بر پوسته ابری
02-07 نسخه ی نمایشی: پوسته ابری
02-08 مروری بر Terraform
02-09 فایل های پیکربندی Terraform: ارائه دهنده OCI
02-10 Terraform نصب کنید
02-11 پلان ترافورم
02-12 مدیر منابع OCI
02-13 نسخه ی نمایشی: مدیر منابع
02-14 نمای کلی Ansible
02-15 چگونه Ansible کار می کند
02-16 ماژول های OCI Ansible
03 فعالیت های عملیاتی در OCI
03-01 عملیات محاسبه OCI
03-02 ملاحظات DR
03-03 مدیریت سیستم عامل با زیرساخت ابری اوراکل
03-04 مدیریت سیستم عامل با اوراکل لینوکس
03-05 مدیریت سیستم عامل با ویندوز
03-06 مفاهیم متعادل کننده بار
03-07 مروری بر متعادل کننده بار OCI
03-08 سیاست ها، بررسی های بهداشتی
03-09 سیاست چک سلامت
03-10 نسخه نمایشی: تهیه یک متعادل کننده بار: قسمت 1
03-11 نسخه نمایشی: تهیه یک متعادل کننده بار: قسمت 2
03-12 مسیریابی درخواست تعادل بار
03-13 گواهینامه های SSL متعادل کننده بار
03-14 معیارهای تعادل بار
03-15 OCI مدیریت ترافیک و بررسی سلامت
03-16 بررسی های سلامت OCI
03-17 مدیریت ترافیک OCI
نمای کلی گزینه های ذخیره سازی OCI 03-18
03-19 مروری بر ذخیره سازی بلوک
03-20 بک آپ های ذخیره سازی را مسدود کنید
03-21 شبیه سازی ذخیره سازی بلوک
03-22 گروه های جلدی
03-23 کپی ذخیره سازی بلوک
03-24 چند پیوست مشترک
03-25 مروری بر فضای ذخیره سازی فایل
03-26 نسخه ی نمایشی: ایجاد ذخیره سازی فایل
03-27 عملیات ذخیره سازی فایل
03-28 بررسی اجمالی ذخیره سازی اشیاء
03-29 مدیریت سطل ها و اشیاء
03-30 درخواست های از پیش تأیید شده
03-31 مدیریت چرخه حیات
03-32 مدیریت آپلودهای چند قسمتی
03-33 تکرار
03-34 نسخه
03-35 قوانین حفظ
03-36 امنیت
04 عیب یابی خدمات OCI
04-01 عیب یابی زیرساخت ابری Oracle
04-02 اتصالات کنسول نمونه
04-03 نسخه آزمایشی: اتصال کنسول
04-04 وقفه تشخیصی و اتصال بوت به عنوان حجم بلوک
04-05 اجرای داده های کاربر
04-06 عیب یابی عملکرد
04-07 DRG، اتصال IPSec، نمای کلی FastConnect
04-08 تست اتصال IPSec
04-09 وضعیت سلامت بار متعادل کننده
04-10 خطاهای رایج کپی پشتیبان
04-11 بازیابی ذخیره سازی را مسدود کنید
04-12 ذخیره سازی بلوک چند ضمیمه
04-13 تغییر اندازه حجم ذخیره سازی را مسدود کنید
04-14 خرابی دستگاه NVMe محلی
04-15 عیب یابی سرویس ذخیره سازی فایل OCI
04-16 اهداف یتیم کوه را عیب یابی و متصل کنید
05 ایمن سازی OCI
05-01 مدیریت هویت و دسترسی
05-02 وراثت و پیوست سیاست
05-03 محفظه های متحرک
05-04 فایروال برنامه وب
05-05 سرویس خزانه OCI
05-06 خدمات حسابرسی OCI
06 نظارت، اعلان، ثبت
06-01 نظارت و اطلاع رسانی
06-02 متریک
06-03 زنگ هشدار
06-04 نمای کلی اعلان ها
06-05 مروری بر رویدادها
06-06 سناریوهای اطلاع رسانی
07 قیمت گذاری، صورتحساب، پشتیبانی
07-01 تجزیه و تحلیل هزینه ها و گزارش های استفاده
07-02 محدودیت های خدمات و استفاده
07-03 مدیریت هزینه: بهترین شیوه ها
07-04 مدل های قیمت گذاری
07-05 عواملی که بر قیمت گذاری تأثیر می گذارند
07-06 قیمت گذاری حجم بلوک
07-07 هزینه های انتقال داده
07-08 مثال قیمت گذاری
07-09 ردیف رایگان: شامل چه مواردی می شود؟
07-10 SLA و پشتیبانی
07-11 OCI SLA
07-12 پشتیبانی OCI
[ENGLISH]
01 Oracle Cloud Free Tier Account
01-01 Demo: Oracle cloud free tier sign-up
01-02 Demo: OCI console walk-through
01-03 Demo: Setting up your tenancy
01-04 Demo: MFA and budget setup
02 Automating Cloud Tasks
02-01 Course overview
02-02 Introduction to cloud automation
02-03 Different ways to access OCI
02-04 Automation tools: Basic capabilities
02-05 OCI CLI and cloud shell
02-06 Introduction to cloud shell
02-07 Demo: Cloud shell
02-08 Terraform overview
02-09 Terraform Configuration files: OCI provider
02-10 Terraform install
02-11 Terraform plan
02-12 OCI resource manager
02-13 Demo: Resource manager
02-14 Ansible overview
02-15 How Ansible works
02-16 OCI Ansible modules
03 Operational Activities on OCI
03-01 OCI compute operations
03-02 DR considerations
03-03 OS management with Oracle cloud infrastructure
03-04 OS Management with Oracle Linux
03-05 OS management with Windows
03-06 Load balancer concepts
03-07 OCI load balancer overview
03-08 Policies, health checks
03-09 Health check policy
03-10 Demo: Provisioning a load balancer: Part 1
03-11 Demo: Provisioning a load balancer: Part 2
03-12 Load balancing request routing
03-13 Load balancing SSL certificates
03-14 Load balancing metrics
03-15 OCI traffic management and health checks
03-16 OCI health checks
03-17 OCI traffic management
03-18 OCI storage options overview
03-19 Block storage overview
03-20 Block storage backups
03-21 Block storage cloning
03-22 Volume groups
03-23 Block storage replicas
03-24 Shared multi-attach
03-25 File storage overview
03-26 Demo: File storage creation
03-27 File storage operations
03-28 Object storage overview
03-29 Managing buckets and objects
03-30 Pre-authenticated requests
03-31 Lifecycle management
03-32 Managing multipart uploads
03-33 Replication
03-34 Versioning
03-35 Retention rules
03-36 Security
04 Troubleshooting OCI Services
04-01 Oracle cloud infrastructure troubleshooting
04-02 Instance console connections
04-03 Demo: Console connection
04-04 Diagnostic interrrupt and attach boot as block volume
04-05 User data execution
04-06 Troubleshoot performance
04-07 DRG, IPSec connection, FastConnect overview
04-08 IPSec connection testing
04-09 Load balanceer health status
04-10 Backup copy common errors
04-11 Block storage recovery
04-12 Block storage Multi-Attach
04-13 Block storage volume resize
04-14 Local NVMe device failures
04-15 Troubleshooting OCI file storage service
04-16 Troubleshoot and attach orphaned mount targets
05 Securing OCI
05-01 Identity and access management
05-02 Policy inheritance and attachment
05-03 Moving compartments
05-04 Web application firewall
05-05 OCI vault service
05-06 OCI audit service
06 Monitoring, Notification, Logging
06-01 Monitoring and notifications
06-02 Metrics
06-03 Alarms
06-04 Notifications overview
06-05 Events overview
06-06 Notification scenarios
07 Pricing, Billing, Support
07-01 Cost analysis budgets and usage reports
07-02 Service limits and usage
07-03 Cost management: Best practices
07-04 Pricing models
07-05 Factors that impact pricing
07-06 Block volume pricing
07-07 Data transfer costs
07-08 Pricing example
07-09 Free tier: Whats included?
07-10 SLA and support
07-11 OCI SLA
07-12 OCI support
ایجاد مهارت در ابر در زیرساخت ابری اوراکل
دانشگاه اوراکل با آموزشهای دیجیتالی تحت هدایت متخصص و آزمایشگاههای عملی به زبانآموزان قدرت میدهد.
دانشگاه اوراکل با هر دو گزینه رایگان و پولی فرصت هایی را برای یادگیری از طریق راهنمایی درون برنامه ای در جریان کار ارائه می دهد. هدف آنها اطمینان از موفقیت آمیز بودن سفر شما به ابر از طریق بهره وری کاربر، کاهش هزینه ها و تسریع پذیرش ابر است. دانشگاه اوراکل همچنین با ارائه گواهینامه های اوراکل، فراگیران را برای فرصت های شغلی جدید آماده می کند.