Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
اتوکد الکتریکال ، یک افزونه قدرتمند اتوکد ، برای طراحان و مهندسان برق است، ارائه کننده ابزار پیش نویس خودکار برای طراحی سیم کشی، اتصال، ماژول PLC، پانل ها، و داده ها و برنامه ها. اینها در راس تمامی مزایایی است که اتوکد به ارمغان می آورد. این دوره ، کاربر تازه کار را با آموزش مورد نیاز برای استفاده از AutoCAD Electrical به سرعت و به طور موثر پیش میبرد.
مدرس Shaun Bryant ابتدا رابط کاربری را تشریح می کند و از طریق فرآیند ایجاد نقشه های دقیق، اندازه گیری الکتریکی و طرح های خطی ، گام به گام شما را پیش می برد. نحوه طراحی نمودارهای سیم کشی، وارد کردن قطعات و ترمینال ها، استفاده از نمادهای PLC در ladder diagrams، انجام سیم کشی نقطه به نقطه، ایجاد نمادهای سفارشی، اضافه کردن حاشیه نویسی مانند بلوک های عنوان به طرح ها و اجرای گزارش ها. در فصل های نهایی، او نشان می دهد چگونه تنظیم خودکار AutoCAD Electrical به دلخواه خود تنظیم کرده و تنظیمات و سفارشی سازی قالب های داخلی، و نحوه استفاده مجدد، کپی، صادرات و تصحیح نقشه ها را نشان می دهد. علاوه بر این، در مورد بهبود در نسخه 2018 از نرم افزار، مانند پشتیبانی 4K با وضوح بالا و پشتاز DWG را یاد بگیرند.
نمونه ویدیوی آموزشی ( فایلهای زیر نویس جدا از فیلم است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
00 Introduction
___| 00_01 Welcome
___| 00_02 What you should know before watching this course
___| 00_03 Using the exercise files
___| 00_04 The new AutoCAD 2019 interface
01 Exploring the User Interface
___| 01_01 Exploring the user interface
___| 01_02 Using the ribbon
___| 01_03 Using the status bar
___| 01_04 Using the drawing tabs
___| 01_05 Using the navigation bar
___| 01_06 Right-click marking menu
___| 01_07 The Project Manager
___| 01_08 Accessing help
___| 01_09 Customizing the ribbon
___| 01_10 File Navigation dialog box
___| 01_11 Drafting Settings dialog box
___| 01_12 Quick Access Toolbar (QAT)
02 Managing Files and Options
___| 02_01 Opening projects
___| 02_02 Opening drawings
___| 02_03 Editing and managing options
___| 02_04 Using template files (DWT)
___| 02_05 Attaching external references
___| 02_06 Non-named host drawing
___| 02_07 Select new path
___| 02_08 Find and replace
___| 02_09 Changing the reference path type
03 Navigating in the Drawing
___| 03_01 Using zoom commands
___| 03_02 Using pan
___| 03_03 Using the mouse
___| 03_04 Navigating project drawings
___| 03_05 Off-screen selection
___| 03_06 Linetype gap settings
04 Using Project Files
___| 04_01 Project files
___| 04_02 Using the Project Manager interface
___| 04_03 Accessing project files
___| 04_04 Opening an electrical drawing
___| 04_05 Creating an electrical drawing
___| 04_06 Adding a drawing to a project file
___| 04_07 Managing drawings in projects
___| 04_08 The Project Manager drawing list
05 Schematics; Single Wires and Components
___| 05_01 Using ladders
___| 05_02 Inserting wires
___| 05_03 Editing wires
___| 05_04 Adding rungs
___| 05_05 Numbering wires
___| 05_06 Source and destination signal arrows
___| 05_07 Inserting components
___| 05_08 Parent and child components
06 Schematics; Multiwiring and Circuits
___| 06_01 Using dashed link lines
___| 06_02 3-phase ladders
___| 06_03 Multiple Wire Bus dialog
___| 06_04 Using 3-phase components
___| 06_05 Numbering 3-phase wiring
___| 06_06 Using cable markers
___| 06_07 Working with saved circuits
___| 06_08 Adding saved circuits to the icon menu
___| 06_09 WBLOCKing circuits
___| 06_10 Copying and moving a circuit
___| 06_11 Using the Circuit Clipboard
___| 06_12 Using the Circuit Builder
07 AutoCAD Electrical Editing Commands
___| 07_01 Editing components
___| 07_02 Using the Project Task List
___| 07_03 Using the SCOOT command
___| 07_04 Moving components
___| 07_05 Copying components
___| 07_06 Aligning components
___| 07_07 Deleting components
___| 07_08 Using the Surfer command (AESURF)
___| 07_09 Using Copy Catalog Assignment
___| 07_10 Copying installation and location code values
___| 07_11 Using the attribute editing commands
08 Working with Panel Drawings
___| 08_01 Using Insert Footprints (Icon Menu)
___| 08_02 Using Insert Footprints (Schematic Menu)
___| 08_03 Insert Component Footprints (Manufacturer Menu)
___| 08_04 Editing footprints
___| 08_05 Assigning item numbers
___| 08_06 Adding balloons to panels
09 Working with Terminals
___| 09_01 Inserting terminal symbols into drawings
___| 09_02 Using the Multiple Insert command (AEMULTI)
___| 09_03 Using multiple-level terminals
___| 09_04 Inserting jumpers
___| 09_05 Using the Terminal Strip Editor
___| 09_06 Using the DIN Rail command
10 Using PLC Symbols
___| 10_01 Inserting a PLC (parametric)
___| 10_02 Inserting a PLC (full units)
___| 10_03 Inserting PLC I O points
___| 10_04 Tagging on PLC symbols
___| 10_05 Using the Spreadsheet to PLC I O utility
11 Using Point-to-Point Wiring
___| 11_01 Inserting connectors
___| 11_02 Using and inserting multiple wires
___| 11_03 Using and inserting splices
___| 11_04 Bending wires
___| 11_05 Editing connectors
12 Creating Symbols
___| 12_01 Symbol-naming conventions
___| 12_02 Adding standard attributes
___| 12_03 Inserting a custom symbol
___| 12_04 Using the Icon Menu Wizard
___| 12_05 Editing the catalog database
___| 12_06 Using the footprint lookup database
___| 12_07 Using the PLC database
13 AutoCAD Electrical Titleblocks
___| 13_01 Updating title blocks
___| 13_02 Setting up AutoCAD Electrical title blocks
14 Reporting in AutoCAD Electrical
___| 14_01 Creating reports
___| 14_02 Saving to external files
___| 14_03 Putting reports on drawings
___| 14_04 Configuring report templates
___| 14_05 Running automatic reports
___| 14_06 Using the Electrical Audit command (AEAUDIT)
15 Settings and Templates
___| 15_01 Setting project properties
___| 15_02 Setting drawing properties
___| 15_03 Setting the panel drawing configuration
___| 15_04 Setting up template files
___| 15_05 Sharing symbol libraries and databases
16 Using Drawing Update Tools
___| 16_01 Updating and retagging projects
___| 16_02 Using project-wide utilities
___| 16_03 Plotting projects
___| 16_04 Exporting projects to spreadsheets
___| 16_05 Updating a project from a spreadsheet
___| 16_06 Copying a project
___| 16_07 Swapping and updating blocks
___| 16_08 Marking drawings
___| 16_09 Verifying drawings
17 Documenting Content
___| 17_01 PDF enhancements (PDFIMPORT)
___| 17_02 SHX text recognition (PDFSHXTEXT)
___| 17_03 Text to MTEXT enhancements (TXT2MTXT)
18 Technology Improvements
___| 18_01 High resolution (4K) monitor support
___| 18_02 DWG file format (2018 DWG)
19 Drawing Comparison
___| 19_01 Starting a drawing comparison
___| 19_02 Viewing results
___| 19_03 Other commands
20 AutoCAD Electrical Shared Views
___| 20_01 Creating a shared view
___| 20_02 Share View dialog box
___| 20_03 Autodesk Viewer
___| 20_04 Uploading a shared view
___| 20_05 Adding comments in the Autodesk Viewer
___| 20_06 Plotting from the Viewer
21 Conclusion
___| 21_01 Next steps
شان بریانت که دارای مدرک در زمینه های Autodesk Revit و AutoCAD و یک حرفه ایی در فروش و ساپورت و متخصص فنی و دارای مهارت مدیریت CAD است، در مجموع بیست و شش سال سابقه صنعتی و استفاده از AutoCAD و Revit دارد و در این مدت مجموعه مهارتهایی که در حین کار به عنوان مشاور، آموزگار، مدیر ، به دست آورده را نیز دارد. او پیش زمینه شغلی متنوعی دارد، از جمله 14 سال به عنوان مشاور و آموزگار CAD ، سه سال در فروش، پیش فروش ، و توسعه کسب و کار، و 9 سال تجربه صنعتی به عنوان مدیر/کاربر CAD دارد. شان عضو شراکتی موسسه یادگیری و اجرا (ALPI) و مدیر هیئت UGI است. او همچنین نویسنده بلاگ معروف reputable CAD است.