Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
در حالی که اتوکد عمدتا برای پیش نویس دو بعدی استفاده می شود ، انتقال از ابزارهای طراحی دو بعدی به محیط سه بعدی با نسخه های جدیدتر اتوکد آسان تر از همیشه است. بنابراین ، چرا باید با اتوکد به حالت سه بعدی بروید؟ مدل سازی سه بعدی در اتوکد ابعاد جدیدی از فرصت ها مانند چاپ سه بعدی و نمونه سازی غیر مخرب و تجزیه و تحلیل اجزای محدود را باز می کند. در این دوره مربی Shaun Bryant نحوه انتقال از 2D به 3D را به شما نشان می دهد و مفاهیم و روشهای سه بعدی موجود در نسخه کامل اتوکد را معرفی می کند. او با اصول اولیه شروع می کند ، رابط کاربری AutoCAD 3D را پوشش می دهد ، سپس شما را در اولین پروژه ساده اتوکد سه بعدی شروع می کند. پس از این دوره ، شما آماده خواهید بود که از نقاشی دو بعدی به مدل سازی سه بعدی بروید و وارد دنیای کاملاً جدیدی از طراحی با کمک رایانه شوید که در آن می توانید قصد طراحی خود را ایجاد کرده و تصاویری عالی ایجاد کنید.
نمونه ویدیوی آموزشی ( زیرنویسها جدا از ویدیو است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
[FARSI]
01 معرفی
01-01 چرا باید به حالت سه بعدی بروید؟
01-02 آنچه باید بدانید
01-03 استفاده از فایل های تمرینی
01-04 رابط جدید اتوکد
02 رابط کاربری سه بعدی اتوکد
02-01 محیط اتوکد سه بعدی: استفاده از فضای کاری مدل سازی سه بعدی
02-02 نماهای سه بعدی استاندارد: نمایش کنترل و ViewCube
02-03 کاربرد دیدگاه در نمای سه بعدی
02-04 کار با نماهای نمای کاشی شده در برگه Model
02-05 فرمان VPORTS
02-06 استفاده از سبک های بصری
02-07 ایجاد نماهای نامگذاری شده
03 ایجاد طرح به صورت سه بعدی
03-01 استفاده از فرمان ELEV برای تغییر صفحه ترسیم
03-02 کار با مختصات سه بعدی مطلق و نسبی
03-03 تغییر UCS به صورت دستی در اتوکد سه بعدی
03-04 تغییر UCS به صورت پویا در اتوکد سه بعدی
03-05 استفاده از ابزارهای AutoCAD 3D
03-06 کار با انتخاب شی در اتوکد سه بعدی
03-07 استفاده از توابع بولی در اتوکد سه بعدی
04 پروژه سه بعدی ساده
04-01 ایجاد طرح کلی صفحه در اتوکد دو بعدی: دایره ها و چند خطی ها
04-02 تبدیل اشیاء دو بعدی اتوکد به مناطق اتوکد
04-03 توابع بولی: منطقه موجود را به سه بعدی تبدیل کنید
04-04 استفاده از EXTRUDE برای تبدیل منطقه به جامد سه بعدی
04-05 استفاده از PRESSPULL: عناصر سه بعدی و حفره های سه بعدی را به یک جامدادی سه بعدی اضافه کنید
04-06 افزودن مواد به جامد سه بعدی برای جلوه دادن به دنیای واقعی
05 توسعه ساختمان سه بعدی
05-01 تهیه نقشه طبقه دو بعدی خود
05-02 خط کشی خطوط لازم
05-03 استفاده از EXTRUDE و PRESSPULL برای توسعه موجودیت های سه بعدی
05-04 ایجاد یک طبقه ساده برای ساختمان
05-05 ایجاد سقف ساده برای ساختمان
06 توسعه طراحی سه بعدی خود
06-01 ایجاد بخشها و ارتفاعات دو بعدی و سه بعدی برای نمای دید
06-02 ایجاد یک تصویر فلت 2 بعدی از یک مدل سه بعدی
06-03 ایجاد بخش از یک مدل سه بعدی
06-04 به روز رسانی بخش ها و ارتفاعات در اتوکد سه بعدی
06-05 استفاده از بخش بندی زنده در اتوکد سه بعدی
07 ارتباط با قصد طراحی خود
07-01 افزودن نماها به یک بلوک عنوان ساده از طریق نماهای نمای
07-02 به روز رسانی بخش ها و ارتفاعات در اتوکد سه بعدی
07-03 حاشیه نویسی ابعاد: نماها ، عکس های مسطح ، بخش ها ، ارتفاعات
07-04 نهایی کردن سند نهایی: مواد و سبک های بصری
08 ایجاد تصاویر زیبا در اتوکد سه بعدی
08-01 ایجاد نمای دوربین سه بعدی در اتوکد
08-02 استفاده از نمای دوربین سه بعدی در طرح بندی
08-03 کار با رندر در دنیای اتوکد سه بعدی شما
08-04 افزودن نمای رندر شده به طرح بندی شما
09 نتیجه
09-01 مراحل بعدی
[ENGLISH]
01 Introduction
01-01 Why should you transition into 3D?
01-02 What you should know
01-03 Using the exercise files
01-04 The new AutoCAD interface
02 The AutoCAD 3D Interface
02-01 The AutoCAD 3D environment: Using the 3D Modeling workspace
02-02 Standard 3D views: View control and the ViewCube
02-03 Applying perspective to 3D views
02-04 Working with tiled viewports in the Model tab
02-05 The VPORTS command
02-06 Applying visual styles
02-07 Creating named views
03 Creating Your Design in 3D
03-01 Using the ELEV command to alter the drawing plane
03-02 Working with absolute and relative 3D coordinates
03-03 Altering the UCS manually in 3D AutoCAD
03-04 Altering the UCS dynamically in 3D AutoCAD
03-05 Using the AutoCAD 3D gizmos
03-06 Working with object selection in 3D AutoCAD
03-07 Using Boolean functions in 3D AutoCAD
04 A Simple 3D Project
04-01 Creating plate outline in 2D AutoCAD: Circles and polylines
04-02 Converting the 2D AutoCAD objects to AutoCAD regions
04-03 Boolean functions: Convert existing region to 3D
04-04 Using EXTRUDE to convert the region to a 3D solid
04-05 Using PRESSPULL: Add 3D elements and 3D holes to a 3D solid
04-06 Adding material to the 3D solid to give it a real-world look
05 Developing a 3D Building
05-01 Preparing your 2D floor plan
05-02 Polylining the necessary linework
05-03 Using EXTRUDE and PRESSPULL to develop 3D entities
05-04 Developing a simple floor for the building
05-05 Developing a simple roof for the building
06 Developing Your 3D Design
06-01 Creating 2D and 3D sections and elevations for viewports
06-02 Creating a 2D flatshot from a 3D model
06-03 Generating sections from a 3D model
06-04 Updating sections and elevations in 3D AutoCAD
06-05 Using live sectioning in 3D AutoCAD
07 Communicating Your Design Intent
07-01 Adding views to a simple title block through viewports
07-02 Updating sections and elevations in 3D AutoCAD
07-03 Dimension annotation: Views, flatshots, sections, elevations
07-04 Finalizing finished document: Materials and visual styles
08 Creating Great Visuals in 3D AutoCAD
08-01 Creating 3D camera views in AutoCAD
08-02 Applying a 3D camera view in a layout
08-03 Working with rendering in your 3D AutoCAD world
08-04 Adding a rendered view to your layouts
09 Conclusion
09-01 Next steps
شان بریانت که دارای مدرک در زمینه های Autodesk Revit و AutoCAD و یک حرفه ایی در فروش و ساپورت و متخصص فنی و دارای مهارت مدیریت CAD است، در مجموع بیست و شش سال سابقه صنعتی و استفاده از AutoCAD و Revit دارد و در این مدت مجموعه مهارتهایی که در حین کار به عنوان مشاور، آموزگار، مدیر ، به دست آورده را نیز دارد. او پیش زمینه شغلی متنوعی دارد، از جمله 14 سال به عنوان مشاور و آموزگار CAD ، سه سال در فروش، پیش فروش ، و توسعه کسب و کار، و 9 سال تجربه صنعتی به عنوان مدیر/کاربر CAD دارد. شان عضو شراکتی موسسه یادگیری و اجرا (ALPI) و مدیر هیئت UGI است. او همچنین نویسنده بلاگ معروف reputable CAD است.